Maltillisen inflaation aika ei ole ohi, vaikka USA:n pohjainflaatio on tulevana vuonna korkeampi kuin pitkään aikaan

Erittäin ekspansiivinen USA:n talouspolitiikka yhdistettynä pandemiasta johtuvaan tarjonnan häiriöihin on laittanut viime vuosikymmenten matalan inflaation ympäristön sen toistaiseksi kovimpaan testiin. Pandemian aikaisen matalan hintatason normalisoimisen ja voimakkaan kulutuksen johdosta USA:n pohjainflaatio on tulevana vuonna korkeampi kuin pitkään aikaan.

Laskevan työttömyyden vaikutus palkkoihin määrittää viime kädessä nouseeko inflaatio korkeammalle pysyvämmin, mutta SEB:n ekonomistit ennakoivat kasvavan työvoimatarjonnan ja tuottavuuden johtavan työttömyyden vakautumiseen noin 3,5 prosentissa - tasolle joka ei ennen pandemiaa johtanut merkittävään kiihtymiseen USA:n palkkojen nousuvauhdissa. Siten pääennuste on, että maltillisen inflaation ympäristö pysyy. Riskinä on puolestaan se, että voimakkaasti nousevat inflaatio-odotukset leviävät laajemmalle talouteen, alkavat vaikuttaa palkkavaatimuksiin ja sitä kautta johtavat korkeampaan inflaatioon, mikäli keskuspankit eivät puutu peliin.

Koronapandemian aikaiset sulkutoimet ja äärimmäiset elvytystoimet ovat tehneet inflaatioriskeistä ajankohtaisempia kuin moniin vuosiin. Useat johtavat ekonomistit ovat varoittaneet inflaation voivan kiivetä tasoille, joita ei ole nähty vuosikymmeniin. On myös nähty vertailuja 1970-luvun inflaatiohuoliin.

Koska demokraatit lopulta voittivat enemmistön myös senaatissa ja pystyivät siten puskemaan läpi jopa vielä laajemman elvytyspaketin, SEB on päivittänyt USA:n inflaatioennustetta korkeammaksi. Toistaiseksi, emme kuitenkaan katso inflaation nousua riittäväksi muuttamaan näkemystämme siitä, että USA:n keskuspankki voi viivyttää rahapolitiikansa kiristämistä.

Mutta koska epävarmuus on suurempaa kuin pitkään aikaan, on syytä jatkaa asian tarkkailemista tiiviisti. Helmikuun Nordic Outlookissa oli laaja teema-artikkeli inflaation kymmenestä dimensiosta. Toukokuun artikkeli keskittyy enemmän lyhyen aikavälin uhkiin painottuen USA:han, joka painii näiden asioiden kanssa ensimmäisenä. Artikkeli löytyy liitteenä olevasta Nordic Outlook -julkaisusta sivulta 25.

SEB:n päästrategi Jussi Hiljanen keskustelee mielellään lisää aiheesta.