SEB:n talousennuste: Pistos auttaa vain annettuna – myös talouden osalta

SEB:n talousennuste: Pistos auttaa vain annettuna – myös talouden osalta

SEB:n tuoreen talousennusteen mukaan maailmantalouden elpyminen riippuu pitkälti koronapandemian kehityksestä ja rokottamisen onnistumisesta. Myös vahvat elvytystoimet antavat vauhtia positiiviselle kehitykselle, kunhan pandemian ote hellittää. Mantereiden ja maiden välillä on suuria eroja toipumisen nopeudessa.

- Tällä hetkellä näyttää siltä, että Yhdysvaltain talous toipuu selvästi Eurooppaa voimakkaammin. Yhdysvalloissa rokottaminen etenee paljon Eurooppaa nopeammin, ja elvytystoimet ovat Yhdysvalloissa paljon suuremmat, SEB:n päästrategi Jussi Hiljanen toteaa.

- Tulevina kuukausina nopeasti nouseva Yhdysvaltain inflaatio tulee nostamaan markkinoiden pitkän aikavälin inflaatio-odotuksia ja pitkiä nominaalikorkoja. Markkinasentimentin kannalta avainasemassa tulee olemaan se, että miten nopeasti ja missä mittakaavassa pitkien nominaalikorkojen nousu, jota myös kasvava lainanottotarve tukee, tulee heijastumaan pitkiin reaalikorkoihin ja sitä kautta mahdollisesti osakemarkkinoihin ja riskisentimentistä riippuvaisiin valuuttoihin, Hiljanen jatkaa.

Milloin ketsuppipullo aukeaa?

Lyhyellä aikavälillä mahdolliset sulkutoimet voivat aiheuttaa konkursseja ja ongelmia eri puolilla maailmaa, mutta samanaikaisesti pinnan alla kytee positiivinen vire. Yksityinen kulutus on valmiina ampaisemaan voimakkaaseen kasvuun, kunhan rajoitukset poistetaan palvelusektorilta ja elvytystoimet purevat täydellä teholla.

Lisäksi tuotantosektori ja kotitaloudet ovat osoittaneet joustavuutta pandemian viimeisimmän aallon aikana, toisin kuin finanssikriisin jälkeen. Tämä antaa viitteitä mahdollisuudesta historiallisen nopeaan toipumiseen.

Rokote ei poista Suomen talouden pitkäaikaissairauksia

Suomi on tehnyt erinomaista työtä koronapandemian hoidossa, ja se näkyy positiivisesti myös talousluvuissa. Viime vuonna Suomen BKT laski 3,3 prosenttia, joka oli alle puolet euromaiden keskiarvosta.

Suomen talouden ennustetaan toipuvan tänä vuonna, ja BKT kasvaa 2,8 prosenttia. Vanhat ongelmat, kuten heikko tuottavuuden kasvu ja kutistuva työvoima, hidastavat kuitenkin jatkokehitystä. Tämän takia vuodelle 2020 ennustetaan vain 2,5 prosentin kasvua.

Ruotsin talous kiihdyttää rinnalle ja ohi

Kevyempien sulkutoimien takia suhdannevaihtelu on Ruotsissa muita maita lievempää. Toisaalta, viime aikoina rajoitukset ja sulkutoimet ovat lisääntyneet myös Ruotsissa, joka vaikuttaa talouteen negatiivisesti vielä muutamien kuukausien ajan. Myös rokotustahti asettaa kysymysmerkkejä.

Ruotsin talouden kasvuennustetta on kuitenkin nostettu sekä kuluvan vuoden että vuoden 2022 osalta. Toipumisen odotetaan kiihdyttävän vauhtia syksyllä ja jatkuvan hyvällä uralla myös ensi vuonna. Tälle vuodelle ennustetaan 2,8 prosentin kasvua, kuten Suomelle, mutta vuonna 2022 Ruotsin talouden ennustetaan kasvavan jo 4,8 prosenttia, ollen näin Pohjoismaiden paras.

Tärkeimmät tunnusluvut: (suluissa olevat luvut ovat marraskuun ennustelukuja)

International economy, GDP, year-on-year changes, %

-2.7 (-2.9)

2.7 (3.4)