Kiinteät latausasemat ovat Wibaxin seuraava askel sähköistymiseen

Kiinteät latausasemat ovat Wibaxin seuraava askel sähköistymiseen

Wibaxin sähköistymismatka jatkuu. Skutskärin, Härnösandin ja Haminan latausasemien lisäksi Smurffit Kappan toimipisteeseen Piteåssa asennetaan WiCharge-siirrettävä latausasema.
- Tavoitteenamme on saada kiinteitä latausasemia sekä omille varikoillemme että suurimmille asiakkaillemme, sanoo Magnus Sundström, logistiikkavastaava Wibax Group.

Wibax asentaa kolme kiinteää latausasemaa – edellytys sähköistetylle ajoneuvokannalle

Wibax julkaisi tammikuussa uudet ympäristötavoitteensa – 100 prosenttisesti fossiilivapaa ajoneuvokanta, joka kulkee 100 prosenttisesti itsetuotetulla sähköllä vuoteen 2030 mennessä. Kemikaalitoimittajalla on nykyään 65 raskaaseen kuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa, joista 50 on Ruotsissa ja 15 Suomessa. Ensimmäinen sähkökäyttöinen säiliöajoneuvo tuli käyttöön vuonna 2021. Wibax oli ensimmäinen maailmassa, jolla oli raskaaseen kuljetukseen tarkoitettu sähkökäyttöinen säiliöajoneuvo.
Neljä ajoneuvoa on vielä tilattu vuodeksi 2024, kolme Ruotsiin ja yksi Suomeen.

-Tämä on meille tehokkain ja kestävin tapa hoitaa kuljetusliiketoimintaamme. Onnistuaksemme tarvitsemme autojen lisäksi myös latauslaitteet, Magnus Sundström sanoo.

Tämän takia latausasemia asennetaan nyt Wibaxin omille terminaaleille Ruotsiin Skutskäriin, Härnösandiin ja Suomessa Haminaan. Latausasemien sijoittaminen lastaus- ja purkupaikoille on hyväksi todettu ja tehokas strategia.

-Lastaus ja purkaminen kestää noin 45-60 minuuttia. Tällöin pystymme lataamaan auton lastauksen tai purun aikana, jolloin meidän ei tarvitse pysähtyä matkalla lataamaan. Näin saamme suuremman tuottavuuden kuin dieselautoilla ja voimme hyödyntää myös lastaamiseen ja purkamiseen kuluvan ajan tehokkaasti, Magnus Sundström sanoo.

Parhaillaan käydään keskusteluja ensimmäisen kiinteän latausaseman asentamisesta asiakkaan tiloihin ja suunnitelmissa on, että tällaisia asemia olisi kaikilla suurilla asiakkaillamme.

– Asiakkailtamme edellytetään, että heillä on tilaa ja että he voivat toimittaa sähköä. He, joiden kanssa olemme tähän mennessä keskustelleet, ovat suhtautuneet asiaan erittäin myönteisesti, Magnus Sundström sanoo.

WiCharge-latausasema asennettiin Smurfit Kappalle Piteåssa.

– Jatkamme latauspisteiden sijoittamista tietyille asiakkaille tai lyhyemmäksi projektijaksoksi. Tämä on hieman kalliimpi, mutta erittäin joustava ratkaisu, joka mahdollistaa sitoutumisemme 100-prosenttisesti fossiilivapaaseen sähköistettyyn ajoneuvokantaan vuoteen 2030 mennessä.

Alueet

Magnus Sundström