Som belønning inntil 150.000 kroner i skatteskjerpelse. Foto: Erik Skjerve / Forsvaret.

Skatt på pendlerreiser - ikke for politikerne!

Stortingspolitikerne anser pendling som et gode for alle andre enn seg selv. Pendlere kan få dekket kostnader til besøksreiser skattefritt, men fra og med 2019 gjelder en beløpsgrense på 97 000 kroner per år. Så når arbeidsgiver dekker kostnader til reisene utover 97 000 kroner er overskytende beløp skattepliktig. Dette gir en dramatisk endring for mange av våre pendlende medlemmer.

Stortingspolitikerne har sørget for at denne begrensningen ikke gjelder dem selv. I 2013 vedtok nemlig Stortinget at alle reiser som stortingsrepresentantene foretar for å besøke hjemmet sitt skal regnes som yrkesreiser. Det betyr at de får 125% høyere skattefri sats dersom de bruker bil og det er ingen øvre beløpsgrense. Dette er en meningsløs og absurd forskjellsbehandling!

Alle våre medlemmer er på et beordrings- og disponeringssystem, og kan når som helst måtte tjenestegjøre i en annen landsdel enn der medlemmet og familien har bosted. I dagens samfunn er det ikke gitt at ektefelle og partner blir med på beordringen, og løsningen blir derfor pendling. Med de nye skjerpede reglene vil det kunne medføre at vårt medlem kan bli beordret mot sin vilje og takken er økt skatt på kanskje 100 000 kroner!

Som et av våre medlemmer skriver i en e-post til oss.

Jeg pendler fra Sørlandet til Bergen og tjenestegjør som offiser på fartøy. Dette er en operativ avdeling der mye uforutsett treffer mannskapet i forhold til arbeidstid og planlegging. Det gjør planlegging av reisene vanskelig. Til nå har en kunnet bruke Widerøe som reiseselskap, som tilbyr både fleksibilitet og er lettvint (direktefly). Siden Forsvaret ikke har en avtale med Widerøe er prisene langt høyere enn for eksempel å fly Bergen - Oslo. I løpet av året vil mine reiseutgifter komme opp i cirka 150 000 kroner.
I dag har vi et underskudd på operative offiserer i Marinen. Denne nye skjerpede ordningen kan i verste fall medføre at flere finner seg jobber i det sivile, eventuelt stillinger på land med mer forutsigbarhet. Vi ønsker å ha vilkår som muliggjør at en kan ha lenger operativ karrière med de fordeler og ulemper dette medfører.

Medlem BFO

Om lag 500 pendlere er berørt av denne skjerpelsen, som gir en skatteskjerpelse på inntil 150 000 kroner. Vi får daglig bekymringsmeldinger fra våre tillitsvalgte landet rundt, om konsekvenser dette gir.

Denne illustrasjonen fra 1997 er like gyldig i dag.

Vi ser at saken er nådd storting og regjering, og det skal bli spennende å se hva som kommer ut av det. Det interessante er at representanter fra Senterpartiet og Arbeiderpartiet nå vil ta saken opp med regjeringen. Når regelendringen i 2013 ble vedtatt for stortingsrepresentantene, stemte nettopp disse partiene for at det skulle være forskjellsbehandling.

Er det en personellflukt?

På BFOs lederkonferanse avholdt i mai, uttalte FST/HR direktøren Tom Simonsen at det ikke var noen dramatiske tall på avgang fra Forsvaret.  Våre tall er helt annerledes.

Våre tall viser at det årlig slutter 1000 BFO medlemmer i Forsvaret, og over 600 av disse er under 30 år. En kan anta at de andre arbeidstakerorganisasjonene i Forsvaret har tilsvarende tall, og dermed er det reelle tallet for hvor mange som slutter mye høyere.

Det er bekymringsfullt at Forsvaret ikke klarer å beholde ungt personell, selve drivkraften i vår kampkraft! At politikerne nå strammer enda mer inn vil gjøre beholde perspektivet mye vanskeligere!