Færre kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren

Færre kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren

Å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren er ikke ulovlig, men kan være livsfarlig. Heldigvis er det færre som gjør dette enn tidligere, viser en fersk undersøkelse.

Mange tror at det går fint å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom hele sommeren, ettersom det ikke er pigger i dekkene. Det er imidlertid en svært dårlig idé, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

- Piggfrie vinterdekk er konstruert for kalde temperaturer og har en helt annen gummiblanding og et annet mønster enn sommerdekk, forklarer Knudsen.

For en tid tilbake gjorde Continental Dekk Norge egne tester for å finne ut forskjellen på bremselengden mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk på sommeren. De kjørte i 80 km/t, og skulle bråbremse på våt asfalt. Etter mer enn 50 forsøk var bremselengden i snitt åtte meter lenger med de piggfrie vinterdekkene enn med sommerdekk.

- Disse åtte meterne kan være forskjellen på liv og død, og derfor har vi hatt holdningskampanjer og gått ut med budskapet om hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk en rekke ganger. Nå kan det se ut som dette budskapet er i ferd med å nå ut hos flere, for våre tall viser at andelen som kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren går ned.

Da Continental gjennomførte en representativ og landsdekkende undersøkelse over hele Norge i 2018 svarte 20,1 prosent at de hadde kjørt med piggfrie vinterdekk en hel sommer. Den nye undersøkelsen viser imidlertid at dette tallet nå har sunket til 18,5 prosent.

- Endringen er ikke veldig stor, men det går riktig vei. Det som imidlertid er veldig gledelig å se er at andelen har sunket betraktelig hos de yngste. I 2018 var det 26,6 prosent av de mellom 18 og 29 år som svarte at de hadde kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk, men nå er det kun 13,1 prosent i samme aldersgruppe som svarer det samme.

Det kan med andre ord se ut som mange holdningskampanjer har fungert på den yngste målgruppen, og at flere enn tidligere har forstått hvor farlig det kan være å kjøre med feil dekk på bilen.

- Det er faktisk en ørliten økning i gruppen 30-44 år som sier de har kjørt med piggfrie vinterdekk på sommeren, og det kan tyde på at det fortsatt er dårlige holdninger hos dem som var under tretti for tre år siden, men som nå har gått opp en aldersgruppe. Så vi kommer ikke til å slutte med våre holdningskampanjer.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Infact, viser også at flere menn (22%) enn kvinner (14,7%) har kjørt med piggfrie vinterdekk en hel sommer, og at det er flest «syndere» på Vestlandet, hvor 24,2 prosent oppgir at de har kjørt bil en hel sommer med piggfrie vinterdekk.

På grunn av koronapandemien er piggdekk-fristen utsatt denne våren. Etter den 1. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre med piggdekk, men det er ikke ulovlig å bruke piggfrie vinterdekk.

- Vi mener det burde har vært ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren også, da vi vet hvilken sikkerhetsrisiko det innebærer å kjøre med slike dekk, avslutter Knut Knudsen.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2020 omsatte Continental for foreløpig 37,7 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 235 000 personer i 58 land. Continental fyller 150 år i 2021.

Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.