Råkrem og fruktsalat til dessert.

Åpent på Geitmyra – matlaging som fritidsaktivitet

– Jeg liker å lage mat, men sesamdressing har jeg aldri laget før. Stemningen er god når barn og ungdom tropper opp på Geitmyra Ringsaker for å lage middag sammen. På menyen står fiskeburger med rotgrønnsaker, coleslaw og deilige dressinger. Hver onsdag frem til påske arrangerer Geitmyra Ringsaker Åpent på Geitmyra. Og det er nettopp det: Et åpent hus, et åpent kjøkken, åpne voksne og god plass rundt bordet.

– Vi starter med prepping til matlaging og snakker om hva vi skal lage i dag, forteller Greg Rolak som jobber som underviser på Geitmyra Ringsaker. – Sammen finner vi fram råvarer og utstyr, fortsetter han og henter frem en diger skrei som barna skal filetere. – Vi lager mat, med og uten oppskrifter. På Geitmyra utfordrer vi sansene og nysgjerrigheten – hos oss skal barna lære å stole på seg selv. Når maten er ferdig, dekker vi bordet og samles rundt måltidet og all den gode maten vi har laget sammen.

Matlaging som fritidsaktivitet

– Å lage mat sammen er en veldig fin fritidsaktivitet, forteller Greg. Barna er på ulike stasjoner, lærer nye ting og smaker seg frem. Samtidig blir barna kjent med hverandre på tvers av alder. Åpent på Geitmyra er et gratistilbud til barn i alderen 10-15 år og det er åpent for å være med hver uke, eller en gang i blant. – Neste uke er det sushi på menyen, røper Greg og jubelen står i taket. Også tapas og ravioli står på blokka. – Ta med en venn eller to og kom!, oppfordrer han.

Her finner du oversikten over Åpent på Geitmyra Ringsaker. Arrangementet er sponset av Gjensidigestiftelsen.

Greg demonstrerer hvordan vi fileterer fisk.

God mat og prat rundt bordet.