Dropp drittmaten til idrettsarrangementer

- Det er synd at idrett og sport, som er så viktig for folkehelsen, er forbundet med dårlig og usunn mat, sier matskribent Andreas Viestad. Snowboardlegende Terje Håkonsen er enig: - Det er dumt. For at man skal kunne prestere og leve gode og aktive liv, er det viktig at man spiser bra!

Nå gjør de to noe med saken. Terje Håkonsen stiller opp sammen med Andreas Viestad, som var med på å stifte Geitmyra matkultursenter for barn i Oslo, for å inspirere og lage sunn mat for aktive kropper. Sammen med barna skal Terje og Andreas formidle matglede og fokus på god, enkel og smakfull mat. Mat som ikke bare metter, men også gir det lille ekstra som kropp og hode trenger i en aktiv hverdag. I stedet for pølser og vafler kan barna sykle sin egen økologiske smoothie på en smoothiesykkel, de kan smake på blåskjell stekt i bakerovnen, de kan lære å dyrke sine egne spirer og de kan lage en superrask rett i kroppen-suppe med friske grønnsaker og god kraft.

Det hele finner sted på et åpent økoverksted på Geitmyra matkultursenter lørdag 26. april fra 12 til 15. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Vil dere møte Andreas og Terje og være med på å teste oppskrifter til arrangementet, er pressen invitert til Geitmyra matkultursenter i dag tirsdag 22. april kl 12.00.

Kategorier

Geitmyra matkultursenter for barns visjon er "Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt." Dette arbeidet gjør vi gjennom skoleundervisning, fritidskurs, barnehager, Åpen gård-arrangementer, nettportal med undervisningsopplegg og nasjonal spredning av informasjon om matkulturelle temaer. Vi underviser barn og unge om matopprinnelse, bærekraftig dyrking og forbruk, helse, smak og matlaging.