Stole av programmet! Nygård Nergård og Inger-Marie Lupton utenfor Granerud gård

Strålende vårprogram på Geitmyra Ringsaker

Røkt sik og sikrogn, Geitmyras hjemmelagde pølser og poteter fra Knutstad og Hoel. Det er klart for lansering av vårprogrammet på Geitmyra Ringsaker.

– Første arrangement ut er Barnas store fiskefest som går av stabelen allerede lørdag 16. mars. Da skal vi smake, sanse og lære om det fantastiske som finnes i vann og sjø, sier Inger-Marie Lupton, daglig leder ved Geitmyra Ringsaker. Det blir fiskesuppe, pizzastasjon, urtesalt- og smørstasjon, grilling av tunge, røyking av skjell, filetering, baking av blekkbrød, rognstasjon og mye annet. – Vi håper at mange finner veien hit!

– Vi er opptatt av å samarbeide med lokale krefter, forteller Inger-Marie. Denne våren samarbeider vi med Resirkula, Hedmark Bygdekvinnelag, DNT Hamar og Hedemarken, Dalsengen gård, Mølstad Vestre, Øvre Gjestvang gård, Knutstad og Hoel, Slæpen gård, Ringsaker egg, Kvarstad gård. Det er viktig for oss at vi er et bilde av det som produseres her, og at barna lærer seg verdien av kortreist mat. At de bare kan gå til bonden, sier Inger-Marie.

I tillegg til den ukentlige undervisningen, er det mye som skjer på Granerud gård i Brumunddal:

16. mars: Åpen gård – Barnas store fiskefest: Smak, sans og lær om det fantastiske som finnes i vann og sjø.

Tirsdag 9.april - 4.juni: Etter skoletid - Brumunddal. Hver tirsdag inviterer vi mat- og dyrkeinteresserte barn i alderen 10-13 år til å delta på morsomme aktiviteter på gården.

Mandag 8.april - 3.juni: Etter skoletid på Hamar. I samarbeid med Resirkula blir det Etter skoletid for barn i alderen 10-13 år på Syden fra 14:30-16:30.

Søndag 13., 20. og 27. april: Dyrkekurs for barnefamilier. Tre lørdager i april skal vi ha dyrkekurs på Geitmyra. Sammen med Norges bygdekvinnelag inviterer vi barnefamilier til å lære om kompost og å så/stelle/vanne/luke og høste grønnsaker.

17.april kl.17.30-20.30: Matglede på bål på Geitmyra. I samarbeid med DNT inviterer vi til kurs for foreldre som er medlemmer i HHT Barnas Turlag.

Fredag 19.april - 7.juni: Barnehagekurs - Geitmyra på hjul. Hver fredag reiser vi ut til barnehager i Hedemarks-regionen. Vi går på tur, det blir plastryddeaksjon, vi lager mat på bål og spiser den gode maten sammen.

13. og 14. juni, kl.11-14: Barnehagefestival. Vi inviterer alle barnehager til å oppleve matglede, dyrkeglede og til å utforske smakene på gården.

22. juni, kl.12-16: Sankthans i Mjøsparken. Geitmyras juniorkokker selger deilige retter til besøkende i Mjøsparken denne dagen.

Velkommen til Geitmyra!

Håkon Saxrud skal holde dyrkekurs denne våren

Robert Rydland, kokk og underviser på Geitmyra, legger siste hånd på verker

Poteter i hovedrollen

Geitmyra matkultursenter for barn skal lære så mange barn og unge som mulig å bli bli glade i mat som gjør dem godtå bli glade i mat som gjør dem godt. Vi holder til i Oslo, Kristiansand, Ringsaker og Tønsberg (åpner høsten 2023).