Én fornyelse for Goodyear, et gigantisk hopp for mobilitetens fremtid

Én fornyelse for Goodyear, et gigantisk hopp for mobilitetens fremtid

Goodyears nyvinninger har omdefinert dekkegenskaper og drevet frem fremskritt innen mobilitet gjennom de siste 125 årene. Siden oppstarten i1898 har Goodyear ligget i forkant av den teknologiske fornyelsen og samarbeidet med bransjepionerer for å forme mobilitetens fremtid.

I 1969 var NASA samarbeidspartner, og oppgaven var kappløpet mot verdensrommet. Goodyear leverte essensielle produkter til romskipetApollo 11, og var dermed med på å legge til rette for den første bemannede måneferden. I tillegg hjalp Goodyear-produserte bremser rakettene å komme seg på plass på utskytingsrampen, og ved ankomst tilbake på jorden ble kapselen holdt i riktig stilling av flottører laget av Goodyear.

Men Goodyears romodyssé endte ikke der. Til Apollo 14s måneferd i 1971lanserte Goodyear og NASA månedekkprosjektet og skapte to ikke-pneumatiske XLT-dekk (Experimental Lunar Tires) som skapte historie ved å være de første til å sette igjen dekkspor på månen – og dermed vise veien for fremtiden for romforskning og mobilitet. Og helt uten trykk.

Femti år etter den første måneferden førte en fortsatt ambisjon om å drive frem innovasjon og forbedre dekkegenskaper til at Goodyear testet dekkomponenter på den internasjonale romstasjonen (ISS) i juli 2019. I en avtale med ISS U.S. National Laboratory, som har en samarbeidsavtale med NASA, har astronauter på vegne av Goodyear studert dannelsen avsilikapartikler i mikrogravitasjonsmiljøet på ISS. Målet var å finne ut om unike former for sedimentert silika kunne brukes i dekk for å forbedreegenskapene deres.

I år 2009 utviklet vi også Spring Tire, skapt for å kunne motstå de tøffeste miljøer på månen og det vanskeligste terrenget på jorden. Joe Lettieri, Goodyears ledende forsker på prosjektet, har beskrevet det som «ekstremt holdbart og svært energieffektivt». Det luftfrie dekket med 800 belastningsbærende fjærer ble utviklet for å kunne bære tunge kjøretøyer over store avstander for å kunne gi rom for vidtgående utforskning og potensiell utvikling av fremtidige utposter på månen, og muligvis til og medla kjøretøyer utforske steder på jorden som dagens dekk ikke ville kunne reise til.

Til denne dag har selskapet opprettholdt sin fokus på dekk til månekjøretøyer og viderefører dermed denne tradisjonen. I 2022 samarbeidet selskapet med Lockheed Martin for å utvikle et kjøretøy for mobilitet på månen med det endelige målet som å være den første til å etablere bruk av kommersielle kjøretøyer for langsiktig bruk på månen. Vedå utnytte selskapets enorme ekspertise på en oppdragskritisk komponent som er nødvendig for å kunne forsere månens overflate, nemlig dekkene, gir Goodyear et uvurderlig bidrag til teamet.

Goodyears fokuserer nå på fremtiden med FACES for mobilitet (Fleets, Autonomous, Connected, Electric Vehicles, Sustainable – flåter, selvkjørende, tilkoblet, elektriske kjøretøyer, bærekraft) og fortsetter å gå foran på fremtidens mobilitet ved å utvikle og førsteklasses avanserte dekk og få dem ut på markedet.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.