Ti Goodyear-nyvinninger som endret verden

Ti Goodyear-nyvinninger som endret verden

Dekket med rette sider (1901)

I 1901 utviklet Goodyear det første dekket med rette sider. Den viktigste nyvinningen i denne nye dekkdesignen var tilføringen av en flettet pianostreng i dekkets bead. Strengen ble støpt inn i beaden og holdt dekket fast til felgen med et komplisert sett av låser. Siden dekket ikke gikk i bue for å passe inn i felgen, som forgjengeren gjorde, tålte det ti prosent mer komprimert luft og ga dermed mer behagelig kjøring og forbedret veigrep. Goodyear innførte også vingefotmerket for å annonsere det, et symbol for selskapets fokus på fornyelse og kvalitet, og ett som fremdeles er i bruk den dag i dag.

Raskt avtakbare dekk (1906)

Goodyear begynte snart å produsere verdens første raskt avtakbare dekk, med en design med rette sider som ga jevnere kjøring på grunn av det økte lufttrykket, og et robust tekstilmateriale som absorberte støttene fra veien og eliminerte problemet med rifter langs felgkanten. Produksjonsprosessen for dekket betydde at det, i motsetning til tidligere produkter, krevde en ny felg. Det første til at Goodyear måtte rette seg inn mot originalutstyrsmarkedet ved å selge direkte til bilprodusenter. Goodyears fremtid var dermed avhengig av dette dekket, siden det virkelig var et overlegent produkt som selskapet ville vise verden. For å gjøre dette lanserte selskapet en modig reklamekampanje med annonser for det«raske, avtakbare, 10 % større dekket uten felgkutt og med rette sider» i amerikanske publikasjoner som for eksempel Saturday Evening Post.

Dekkmaskinen fra State-Seiberling (1909)

I februar 1909 rapporterte New York Times at Goodyear nylig hadde satt fire maskiner i drift som forbedrer både kvalitet og produksjonskapasitet betydelig for dekkene sine. William State og Frank Seiberling patenterte enmaskin i 1909 som forandret dekkbransjen helt fra manuell til mekanisert produksjon og dermed ga rom for en mer effektiv prosess. To menn som betjente hver maskin kunne produsere gjennomsnittlig 37 dekk per åttetimersskift og dermed unngå å belaste arbeiderne med å bære opptil113 kilo med jernkjerne og lag med tekstil og gummi på skuldrene. Maskinen maksimerte også fabrikkarealet, noe som førte til en tretti dobling avGoodyears dekkproduksjon fra 1908 til 1912, med bare en firedobling av produksjonsarealet. Etter denne suksessen ga Goodyear 50 lisenser til andre i bransjen til å bruke maskinen, og innen 1913 ble mer enn halvparten av alle dekk laget i USA, produsert ved hjelp av Seiberling og States oppfinnelse.

Wingfoot Express (1917)

I 1917 mente Paul Litchfield, en leder på Goodyears fabrikk i Akron, at å utstyre tunge lastebiler med pneumatiske dekk ville føre til at de lettere kunne kjøre store avstander og bære tung last. For å teste denne teorien satte Goodyears arbeidere ut på en 250 mil lang reise fra Akron til Connecticut og tilbake på den såkalte Wingfoot Express, en Packard-lastebil utstyrt med store pneumatiske dekk. Denne nye og innovative funksjonen kom på et tidspunkt da helstøpte gummihjul var normen for transport over korte avstander. Selv om de møtte mange store utfordringer på veien, klarte teamet å gjennomføre den første delen av reisen over på 120 mil på 24 dager. Bedre dekk ble tilgjengelige etter denne turen, og suksessen med Wingfoot Express banet veien for langtransport på vei. Turen etablerte den første lastebilruten gjennom flere delstater ved å kjøre flere regelmessige turer uten stopp, og beviste dermed potensialet for pneumatiske dekk for langtransport.

Det første masseproduserte dekket av syntetisk gummi (1937)

Goodyear utviklet og testet det første masseproduserte, amerikanskproduserte dekket av syntetisk gummi o 1937. Materialet var Chemigum, selskapets første syntetiske gummimateriale, som de hadde tatt patent på ti år tidligere i 1927. Goodyears fabrikk i Jackson i Michigan begynte å produsere det, og det nylanserte Pliolite, et klebemiddel som fester gummi til metall, ble integrert inn i de nye dekkene. I tillegg ble et nytt emballasjemateriale, Pliofilm, ble også lansert.

Goodyear produserer Corsair-fly til bruk under andre verdenskrig (1939)

Goodyear spilte en betydelig rolle under andre verdenskrig ved å produserekampfly for det amerikanske militæret. Goodyear Aircraft Corporation, som det ble kjent som i denne perioden, ble tildelt kontrakter for å bygge VoughtF4U Corsair-fly (i utgangspunktet designet av Chance Vought) etter at etterspørselen etter modellen økte. Til sammen produserte Goodyear 4017FG Corsair-fly som kom i luften for første gang i 1943. Goodyear produsertesenere ti F2G Corsair-fly som ble kjent som «Super Corsair» i 1945. Disseflyene hadde en 28-sylinders Pratt & Whitney-motor og var utformet foravskjæring i lave høyder. Under krigen vokste Goodyear AircraftCorporations arbeidsstokk fra 30 til imponerende 35 000 på bare to og ethalvt år.

Det rullende fortauet (1954)

I 1954 bygde Goodyear verdens første rullende fortau for passasjerer forHudson and Manhattan Railroad og startet dermed en ny tidsalder for mereffektive reiser for pendlere. «Speedwalk», som det ble kalt, dekketimponerende 84,5 meter, hadde en stigning på 10 prosent og opprettholdten stabil hastighet på 2,4 km/t, og demonstrerte dermed Goodyears fokuspå innovasjon. Til tross for at det ble fjernet noen få år senere på grunn avendringer i trafikkflyten, ble Speedwalk et testamente til amerikanskpionerånd og teknologisk fremgang.

Goodyear produserer Polyglas-dekket (1967)

I 1967 avduket Goodyear diagonalbeltedekket Polyglas med glassfiberbelter og bredere slitebane enn andre dekk som var tilgjengelige på denne tiden.«Polyglas» var et registrert varemerke for selskapet. Denne dekktypen kombinerte egenskapene fra både diagonaldekk og radialdekk og ble opprinnelig utviklet for å brukes som originalutstyr på kraftbiler mot slutten av 1960-tallet. Den nye designen omfattet stabiliserende omkretsbelter plassert direkte innenfor slitebanen, noe som reduserte vridninger i slitebanen, og forbedret veikontakt, noe som økte dekkets kjørelengde. Dekket ble mer og mer populært, og fra 1969 til 1974 ble det standart eller en valgmulighet for de fleste personbiler.

STARAN-datamaskinen (1972)

Datamaskinen Goodyear Space-Time Automatic Range Analyser (STARAN), den første kommersielt tilgjengelige datamaskinen utviklet rundt et assosiativt minne, ble tilgjengelig i 1972. STARAN-datamaskinen ble utviklet og bygd av Goodyear Aerospace Corporation (tidligere kjent som Goodyear Aircraft Company under andre verdenskrig), og den var en innholdsadresserbar parallellprosessor som brukte innholdsadresserbart minne – det vi i dag kjenner som en søkemotor. Datamaskinen brukte komplekse algoritmer og avanserte signalbehandlingsteknikker for å analysere innkommende radarsignaler, det vil si at den kunne spore flere mål samtidig og gi sanntidsinformasjon til piloter og bakkekontroll. STARAN var et betydelig gjennombrudd under den kalde krigen, og ble brukt av NASA til å spore romfartøyers bane. Utviklingen av denne maskinen banet vei for moderne informasjonsteknologi og signalbehandlingsteknologi.

Goodyear RunOnFlat montert som standard for første gang (1997)

I 1997 revolusjonerte Goodyear dekkteknologien ved å lansere Goodyear Eagle F1 GS Extended Mobility Tire (EMT) for Corvette, nå kjent som RunOnFlat, og eliminerte dermed behovet for at bilen skulle frakte med seg reservehjul og jekk. Disse hadde et system for å advare ved lavt lufttrykk og kunne kjøre i opptil 320 km ved opptil 88 km/t helt uten lufttrykk. Dekkets banebrytende teknologi, nyskapende støpeformfasong, sideveggforsterkning og beadområde gjorde at det kunne forbli fastmontert på et konvensjonelt hjul også når det ble utsatt for sterke svingkrefter. I motsetning til andre punkteringsfrie dekk på dette tidspunktet, som krevde dyre og spesielle hjul, var Goodyears løsning en betydelig forbedring. Elimineringen av reservehjul og jekk reduserte også bilens vekt slik at ytelsen ble enda bedre. Eagle M+S, en versjon for kjøring og gjørme og snø, ble også utviklet.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.