Fartsgrensene: da Goodyear bygde det raskeste dekket i verden

Fartsgrensene: da Goodyear bygde det raskeste dekket i verden

Gjennom sin 125 år lange historie har Goodyear alltid vært drevet av teknologisk innovasjon. En slik innovasjon er Goodyears store stolthet som utvikleren av «det raskeste dekket i verden» – et utsagn som er sant på flere måter.

Den 23. oktober 1970 ble det satt en ny standard da rakettbilen Blue Flame, utstyrt med Goodyear-dekk, brøt landhastighetsrekorden til FédérationInternationale de l'Automobile (FIA) ved å oppnå en fart på 622,407 mph (1001,667 km/t) over en mile med flyvende start, og 630,388 mph (1014,11km/t) over en kilometer med flyvende start.

Disse milepælene ble oppnådd på Bonneville Salt Flats, som ga de ideelle forholdene for å teste grensene for kjøreøyers hastighet og ytelse. I tillegg til den utrolige prestasjonen med å bryte gamle rekorder, ble rekordene oppnådd under utfordrende forhold med 7,5 cm snø, noe som fremhever det imponerende ved løpet enda mer.

Goodyear designet 8:00-25-dekk for kjøretøyet med en ytre diameter på34,8 tommer (97,536 cm) og glatt slitebane for å bidra til å hindre varmemagasinering, fylt med nitrogengass ved 350 psi.

Blue Flames eksepsjonelle design og teknologiske sammensetning, inkludert det avanserte rakettfremdriftssystemet, var instrumentelt for å overgå den gamle rekorden, og prestasjonen fungerte som en katalysator for fortsatt innovasjon på feltet. Det er ikke noe spørsmål om at kjøretøyets bemerkelsesverdige prestasjon ved å bryte rekorden var avhengig av HP-dekkene fra Goodyear. Uten disse ville en slik prestasjon ikke vært mulig.Disse dekkene er en bemerkelsesverdig demonstrasjon av menneskelig innovasjon og teknisk ekspertise da de gjorde det mulig for et kjøretøy å oppnå et hastighetsnivå og en ytelse som ingen hadde sett maken til før.

Goodyears prestasjon var imidlertid ikke et enestående eksempel, siden selskapet tidligere hadde demonstrert en tilbøyelighet til å sette rekorder. I1963 var Goodyear de første til å utvikle et dekk som kunne kjøres i over 400 mph (643,7 km/t) da Craig Breedlove kjørte sin første Spirit of America til suksess.

I senere år har Goodyear også utstyrt den britiskproduserte bilen JCB DieselMax, som satte landhastighetsrekord for dieseldrevne kjøretøyer på 328 mph (527,864 km/t) i 2006, og The Iron Knight fra Volvo Trucks som brøt to verdensrekorder for lastebiler i 2016. Lastebilen oppnådde en gjennomsnitthastighet på 105 mph (167 km/t) med en tid på 21,29 sekunder over 1000 meter fra stående start. Iron Knight slo også rekorden på 500meter med 81,6 mph (131,322 km/t) med 13,71 sekunder fra stående start.

Goodyear har aldri sluttet å presse grensene for hva som er mulig. Dekkene deres representerer nå ett og et kvart århundre med innovasjon, drevet av teknologisk fremdrift, og en lidenskap for å levere perfekt skreddersydde dekk av høyeste kvalitet. Goodyears arv går mye lenger enn i utviklingen av dekkene alene. Deres påvirkningskraft stammer fra den betydelige fremgangen og innovasjonen teknologien deres har gjort gjennom de siste 125 årene.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.