Fra hest til strøm: 125 år med Goodyear- teknologi

Fra hest til strøm: 125 år med Goodyear- teknologi

En historisk oversikt over Goodyears teknologi

1898: Goodyear Tire and Rubber Company begynte å produsere dekk for hestevogner og sykler den 21. november 1898, bare noen få uker etter at selskapet ble dannet den 29. august. Ett år senere produserte Goodyear for første gang bildekk og startet ett og et kvart århundre med teknologisk utvikling som har transformert måten verden beveger seg på.

1903: Goodyear patenterte det første dekket uten gummi, men dette ble ikke utnyttet kommersielt før halvveis gjennom århundret.

1906: Goodyear utviklet Quick Detachable-dekket, en revolusjonerende design som gjorde det enklere å løsne dekkene fra hjulene og samtidig hindre kutt rundt felgområdet. Etter hvert som biler begynte å erstatte hest og vogn var dette et viktig skritt mot bedre sikkerhet og mer praktisk bruk.

1908: Goodyear lanserte det første dekket for alle værforhold. Dette rutemønsteret ble, med bare mindre endringer, brukt i nesten 40 år.

1927: Goodyear lanserer Airwheel, et dekk for lavt lufttrykk, utviklet for fly, men senere tilpasset til bruk på personbiler. Disse ballongdekkene, kombinert med felger med liten diameter, ga flyene en mye mykere landing og bragte kjørekomfort inn i veibransjen. De ble montert som originalutstyr på biler fra Ford og Chevrolet innen tre år etter lanseringen.

1934: Goodyear lanserer piggdekk for kjøring i gjørme og snø. Piggdekk ble standardløsningen for kjøring under ekstreme vinterforhold, spesielt på is, i flere tiår frem til selskapet utviklet F32 All Winter Radial på 1970-tallet og senere UltraGrip Ice-serien for nordiske og arktiske markeder sent på1900-tallet.

1937: Goodyear produserer sitt første dekk av syntetisk gummi i USA. For å redusere bruken av naturressurser og forbedre dekkegenskapene var Goodyear helt i forkant når det gjelder utviklingen av syntetisk gummi.

1938: Goodyear lanserte LifeGuard, et sikkerhets dekk med «innebygd reservedekk». Dekket var på mange måter en forløper til Run-on-Flat-dekkene og brukte atskilte luftkamre nær slitebanen og felgen til å sikre at selv om det skulle forekomme en punktering eller dekkeksplosjon, ville ikke dekket bli helt flatt. Disse sikkerhetsdekkene, også kjent som Double Eagle, ble standardutstyr for NASCAR i denne perioden.

1947: Goodyear Super Cushion setter nye standarder for kjørekomfort. Dekket kombinerte fjæringsprinsippet fra ballongdekk som Airwheel med muligheten til å kjøre med mye lavere lufttrykk. Dette gjorde at dekket ikkeble like varmt under kjøring, og at det dermed varte lenger. Innen seks måneder hadde Goodyear levert 3,5 millioner Super Cushion-dekk.

1955: Nesten et halvt århundre etter at patentet ble innvilget, ble Goodyears gummifrie dekk vanlige. Med LifeGuard Blowout Shield kunne førerne kjøre videre i opptil 100 miles (ca. 160 km) etter en punktering.

1958: Lastebildekket Goodyear Unisteel blir lansert med radialvaier og et trelags mellomlegg. Unisteel-serien ble kjent for holdbarhet og kjørelengder i tiårene etterpå.

1962: Goodyear lanserte tilhenger dekkene Super Single for leddelte lastebiler. Dette var ett dekk i enkel bredde som erstattet oppsett med doble dekk og dermed reduserte vekten på kjøretøyet så det fikk høyere lastekapasitet.

1973: Goodyear Custom Steelguard gjør det svært godt på originalutstyrsmarkedet på det amerikanske markedet og var det eneste radialdekket med stålbelter som var godkjent av alle av de fire bilprodusentene i USA.

1992: Med Formel1 ut på veien: Den ikoniske McLaren F1-superbilen var utstyrt med spesialutviklede Goodyear Eagle F1-dekk for å kunne håndtere620 hk effekt fra sin 6,1-liters V12-motor. Den originale McLaren-pressemeldingen fremhevet viktigheten av Goodyears bidrag: «Helt fraMcLaren F1s opprinnelige design ble dekket ansett som et iboende fjæringselement i programmets komplekse håndterings- og komfortberegninger. Vekt, sikkerhet, støy og dynamisk ytelse var alle viktige faktorer.»

1994: Goodyear Eagle F1 setter standarden for dekkegenskaper. Serien ble utvidet til å dekke andre superbiler og sportsbiler med det karakteristiske Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional) og senere GS-D3. Deres slående retningsmønstre ble en klar favoritt blant ytelsesbilførere og tunere, og kombinerte dyktighet i tørrværshåndtering med et fantastisk grep i vått vær.

2001: Goodyear GT3-dekket, verdens første dekk laget av en gummiblanding avledet av mis, lanseres på bilmessen i Geneve.

2005: Goodyear DuraSeal ble lansert for å gi umiddelbar reparasjon av punkteringer under kjøring for lastebildekk.

2006: Goodyear Fuel Max-teknologien lanseres for lastebildekk. Dekket sparer drivstoff ved hjelp av en avansert konstruksjon og gummiblanding som reduserer rullemotstanden under langtransport.

2007: Goodyear Eagle F1-serien gjennomgikk sin største designendring og gikk fra varemerkets retningsinnrettede mønster til en helt ny asymmetriskkonstruksjon for å forbedre svingegenskapene og styrefølelsen etter hvert som de kraftigste bilene ble tyngre og fikk økt trekkraft og motorkraft.

2018: Goodyear lanserte Efficient Grip Performance, det første dekket medElectric Drive-teknologi for å møte elbilens økende popularitet.

2021: Goodyear SightLine ble lansert. Denne globale intelligensplattformen ble utviklet for å identifisere og håndtere potensielle dekkrelaterte problemer og formidle informasjon som bare dekk kan føle.

2021: Goodyear lanserte NexTrek, en ikke-pneumatisk («luftfri») dekkløsning som begynte felttesting på selvkjørende kjøretøyer. Goodyear tror at luftfrie dekk kan bli et mer bærekraftig, vedlikeholdsfrit og langvarigalternativ til konvensjonelle pneumatiske dekk.

2023: Goodyear viser frem et demonstrasjonsdekk av 90 % bærekraftige materialer som inneholder 17 ingredienser fordelt på 12 dekkomponenter. Selskapet fortsetter veien fremover mot målet om å lansere bransjens første dekk laget av 100 % bærekraftige materialer innen 2030.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.