Grethe Hustad, leder for Jefferson Wells

Rekordhøy kompetansemangel i Midt-Norge – dette er de personlige egenskapene næringslivet ser etter

Ifølge en fersk undersøkelse fra ManpowerGroup oppgir 70 prosent av arbeidsgiverne i Midt-Norge at de sliter med å finne ansatte med riktig kompetanse. Det er det høyeste som er målt noen gang. Undersøkelsen viser også at det er vanskeligere å finne mennesker med de rette personlige egenskapene enn den rette formalkompetansen. Kreativitet er den personlige egenskapen arbeidsgivere i Midt-Norge etterspør mest. Ifølge Grethe Hustad, leder i konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells er det ikke tilfeldig at nettopp denne personlige egenskapen er viktig for regionen.

-Midt-Norsk næringsliv har høy skapervilje og da er det behov for mye kreativitet. Med NTNU som navet for teknisk utdannelse i Norge og en betydelig startup-kultur, trenger vi folk som kan tenke nytt, sier Hustad.

I tillegg til kreativitet er også pålitelighet/disiplin og kritisk tenkning/analyse på listen over egenskaper det er vanskelig å få tak i. Hustad mener de kan sees i sammenheng.

-Et kreativt arbeidsmiljø har også behov for struktur og forutsigbarhet. Da er det viktig med medarbeidere du kan stole på. I tillegg trenger du kloke hoder som kan analysere og tenke kritisk for at virksomheten skal ha høy gjennomføringskraft, sier hun.

Midt-Norge lavest i landet

ManpowerGroup har gjennomført kompetanseundersøkelser siden 2010. Kompetansemangelen for 2023 er lavest i Midt-Norge, mens den er størst i Oslo-regionen og i Nord-Norge. Hustad sier at selv om kompetansebehovet er lavere her enn andre steder i landet, er den generelle kompetansemangelen et økende problem.

- Det er et økende kompetansebehov i hele næringslivet. Bare siden 2018 har kompetansemangelen doblet seg i Norge. Vi tror kompetansemangelen bare kommer til å øke i årene som kommer.

Ifølge Hustad er det viktig å møte den økte kompetansemangelen med tiltak.

-Arbeidsmarkedet blir stadig mer spesialisert, og det er viktig at både næringslivet og det offentlige investerer i kompetansebygging. Når du ikke finner den kompetansen du trenger, må du tenke nytt med tanke på å heve kompetansen blant de ansatte du allerede har, sier hun.

Om undersøkelsen

ManpowerGroups Talent Shortage-undersøkelse ble gjennomført blant et representativt utvalg av norske arbeidsgivere. Undersøkelsen ble gjennomført som en nettbasert undersøkelse mellom 2.januar og 31. januar 2023 med 775 respondenter i Norge.

Undersøkelsen ble gjennomført samtidig med den globale ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS). undersøkelsen har blitt gjennomført i over 50 år, og er mye brukt som ledende indikator på sysselsetting. Feilmarginen i Norge er +/- 3,5 prosentpoeng.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon og resultater fra undersøkelsen.

Kontakt:

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup Norge