Gå videre til innhold
KLM vil delta i SkyTeams andre Sustainable Flight Challenge ved å fly tur/retur Trondheim på den mest bærekraftige måten den 16. mai.

En av verdens mest bærekraftige flyvning til Trondheim

The Sustainable Flight Challenge (TSFC) ble opprettet for å utfordre luftfartsindustrien til å finne de mest bærekraftige løsningene og dele erfaringer med hverandre for å stimulere og akselerere innovasjon. I fjor genererte TSFC hundrevis av nye ideer for å gjøre flyreiser så bærekraftige som mulig, og samlet forbedret alle deltakende flyselskaper operasjonell effektivitet med 15 % på tvers av flyvningene som ble operert som en del av utfordringen.

"Bærekraft er en nøkkelpilar i strategien vår, så vi er mer enn glade for å ønske TSFC velkommen til Trondheim - Norges teknologihovedstad og en by som blomstrer med kunnskap. Vi vil gjerne involvere alle våre partnere og kunder for å gjøre denne spesielle flygningen så bærekraftig som mulig", sier Halvor Gløersen, salgsdirektør i Air France KLM Norge

Det viktigste er å finne nye løsninger og nye måter å opptre på. Det handler også om å lære av hverandre og dele erfaringer. Det er flere kategorier i TSFC som varierer fra "beste innovasjon" til "laveste CO2-utslipp".

"I fjor vant vi prisen for beste partnerskap for å gå sammen med Satavia for å optimalisere flyruten og unngå kondensstriper. Vi gleder oss veldig til 16. mai og til å møte og snakke med med våre kunder fra Trondheim og nærområdet rundt. Vi ønsker gjerne å vinne prisen for største CO2 reduksjon kortdistanse", sier Maarten de Raad, Sustainability Lead, KLM Cityhopper.

The Sustainable Flight Challenge

Selv om bærekraft ikke er et spill, vil gamification flytte grensene og oppmuntre til kreativitet. Det er derfor KLM initierte til The Sustainable Flight Challenge, som arrangeres av SkyTeam, en ledende flyselskapsallianse med medlemsselskaper over hele verden. Lanseringen i mai 2022 inspirerer flyselskapene til å finne sine mest bærekraftige løsninger og dele funnene sine med hverandre. Denne vennlige konkurransen er enda et skritt i riktig retning for en mer bærekraftig fremtid for luftfartsindustrien.

Priskategorier og beregninger for Sustainable Flight Challenge ble uavhengig bestemt av PA Consulting, og noen priser bestemmes også av en internasjonal ekspertjury og er som følger:

Priskategori: Innvirkning

Laveste CO2-utslipp: Langdistanse, mellomdistanse og kortdistanse

Størst CO2-reduksjon: Langdistanse, mellomdistanse og kortdistanse

Mest energisparende bakkeoperasjoner: Hjemmebase med lavest energibruk og destinasjon med lavest energibruk

Beste gjenvinning ombord: Laveste mat- og drikkeavfall og laveste kabinavfall som ikke er mat- og drikkevarer

Beste forsyningskjede ombord: laveste ende-til-ende CO2-fotavtrykk F&B og laveste ende-til-ende CO2-fotavtrykk ikke-F&B

Priskategori: Bidrag

Beste innovasjon: Den mest innovative løsningen ombord, den mest innovative Ground Ops-løsningen, den mest innovative Cargo-løsningen, den modigste avgjørelsen, det mest effektive gjennombruddet på SAF

Beste innføring: Beste innførte løsning, Mest målbare løsning, Flyselskapet som tar i bruk de fleste løsninger, Mest innførte løsning av andre

Beste samarbeid: Beste kundeengasjement og samarbeid, Beste medarbeiderengasjement og samarbeid, Beste partnerskap, Beste samarbeid mellom flyselskap

For over a century, KLM has been a pioneer in the airline industry. KLM aims to be the leading European network carrier in customer centricity, efficiency and sustainability. The KLM network connects passengers from North Europe via Amsterdam Airport Schiphol to the world's key destinations. KLM Royal Dutch Airlines is part of the Air France–KLM Group. KLM is also a member of the global SkyTeam Alliance, which has 19 member airlines.

Pressekontakt Strategisk markedsføring, branding og PR 0046 76 8787559

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM