Air France-KLM kjøper 2,4 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff

Air France-KLM har inngått avtale med Neste og DG Fuels om leveranse av 1,6 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff, og med franske TotalEnergies på 800,000 tonn bærekraftig flydrivstoff. Avtalene gjør at flyselskapet realiserer nesten 50 prosent av sitt bærekraftsmål frem mot 2030.

Avtalene utgjør 4,5 prosent av konsernets mål om å bruke ti prosent bærekraftig flydrivstoff innen 2030. Årlig flyr Air France og KLM mer enn 77 millioner passasjerer.

– Gjennom disse betydelige investeringene gjør vi en reell forskjell. Air France-KLM skal være en av bransjelederne innen bruk av bærekraftig flydrivstoff, og selv om vi fortsatt har en vei å gå så tar disse avtalene oss et stort skritt på veien mot å dekke drivstoffbehovet vårt. Avtalene bidrar også til økt produksjon av innovative og bærekraftige energialternativer, sier Gijs van Popta, administrerende direktør for AIRFRANCE og KLM, North Europe.

Halvveis mot bærekraftsmålet

Neste og DG Fuels er verdensledende produsenter av fornybart drivstoff. Avtalene som er signert inkluderer leveranser av 1,6 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff i perioden 2023 til 2036. Avtalen med TotalEnergies sikrer 800.000 bærekraftig drivstoff over den neste ti-års perioden. EU-kommisjonens ReFuelEU-lovforslag, har som mål å øke andelen bærekraftig flydrivstoff i Europa til fem prosent innen 2030. Air France-KLM har mål om å bruke ti prosent bærekraftig flydrivstoff i samme tidsperiode, det dobbelte av EU-kommisjonens ambisjoner. Ordrene tilsvarer halvparten av dette målet. Til forskjell fra ReFuelEU er Air France og KLM sine mål også globale.

Flere norske selskaper er med på miljøsatsingen

­Gjennom SAF-programmet kan luftfartskonsernets kunder og samarbeidspartnere investere i bærekraftig drivstoff for å redusere sine utslipp. Programmet stimulerer til økt bruk og til økt produksjon av bærekraftig flydrivstoff.

– Norge er i verdenstoppen når det kommer til antall flyreiser per innbygger. Gjennom vårt program for bærekraftig drivstoff ønsker vi å legge til rette for at næringslivet kan redusere sine utslipp, sier Halvor Gløersen, salgsdirektør i Air France KLM i Norge.

Han viser til at KLM nå har fått flere norske partnere med på SAF-programmet. En av disse er det maritime forsikringsselskapet Gard. Gløersen mener selskaper som Gard sender et viktig signal til andre næringslivsaktører om å inkludere bærekraftig drivstoff i sin klimasatsning.

– Med et slikt partnerskap reduserer nærings- og reiselivslivsaktørene som deltar i programmet sitt utslipp fra flyreiser, i tillegg til at de utvider sitt bærekraftsarbeid til å støtte produksjon av bærekraftig drivstoff, sier Gløersen.

I tråd med mål om å redusere global temperaturøkning

Air France-KLM har investert i testing og bruk av fornybart flydrivstoff i over 15 år. Siden 2011 har de blant annet iverksatt gradvis innføring av bærekraftig drivstoff på sine flyvninger. Nylig mottok også Air France-KLM bekreftelse på at konsernets 2030-mål om å redusere sine utslipp er i tråd med Parisavtalens mål om å begrense den globale temperaturøkningen til under to grader celsius. Annerkjennelsen kom fra Science Based Targets-initiativet (SBTi), som er et samarbeid mellom globale bærekraftsorganisasjoner som UN Global Compact og Carbon Disclosure Project (CDP).

For over a century, KLM has been a pioneer in the airline industry. KLM aims to be the leading European network carrier in customer centricity, efficiency and sustainability. The KLM network connects passengers from North Europe via Amsterdam Airport Schiphol to the world's key destinations. KLM Royal Dutch Airlines is part of the Air France–KLM Group. KLM is also a member of the global SkyTeam Alliance, which has 19 member airlines.

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM