Pressemelding -

Økende etterspørsel etter mer bærekraftige forretningsreiser HRG Nordic Centrum Reisebyrå blir med i AIR FRANCE og KLMs Corporate SAF-program.

HRG Nordic Centrum Reisebyrå – med sine seks byråer – er den største franchisen i Amex GBT-gruppen. «Vi er utrolig stolte over at Elin og teamet hennes blir med oss for å gjøre forretningsreiser mer bærekraftige ved å investere i bærekraftig flydrivstoff (SAF). Dette bekrefter den økende interessen for å fly mer bærekraftig. Dette bidraget vil være med på å øke både etterspørselen og produksjonen av SAF», sier Halvor Gløersen, salgsdirektør i Norge for Air France og KLM.

«Vår hovedvirksomhet er forretningsreiser og mannskapsreiser. I det siste har vi fått flere spørsmål om bærekraft fra våre større bedriftskunder. Vi diskuterer ofte hvordan vi kan redusere utslippene. Vi begynner akkurat nå å jobbe med vår egen bærekraftstrategi. Å bli med i Air France og KLM Corporate SAF-program var en enkel beslutning å ta», sier Elin Knudsen Stamnes, administrerende direktør i HRG Nordic Centrum Reisebyrå.

Allerede i 2012 lanserte KLM sitt SAF (Sustainable Aviation Fuel) program til bedriftskunder for å redusere Co2-utslippene med inntil 75 % sammenlignet med fossilt brensel. I dag er denne muligheten åpen for alle bedriftskunder og passasjerer flyr med Air France og KLM.

Siden begynnelsen av 2022 har både Air France og KLM innkludert 0,5 – 1 % av SAF på alle flyvninger med avgang fra Frankrike og Nederland. Alle kunder kan velge å kjøpe ekstra SAF når de bestiller flyreisen online.

Air France og KLM har forpliktet seg til CO2-reduksjon som er utarbeidet for luftfartssektoren av «Science Based Targets» programmet. Målene er i tråd med målene i FNs klimaavtale signert i Paris (netto null i 2050). Økt utnyttelse av SAF er en nøkkelfaktor for å nå disse målene.

Om HRG Nordic Centrum Reisebyrå

HRG Nordic Centrum Reisebyrå AS eies av Knut Axel Ugland Holding AS, og er en franchise av verdens ledende reisebyråkjede American Express Global Business Travel. Centrum Reisebyrå AS har kontorer i Fredrikstad, Grimstad, Haugesund, Molde, Sandefjord og Trondheim. Vi betjener kunder innen alle bransjer og tilbyr et bredt spekter av reisetjenester, rådgivning og arrangementer for forretningsreisemarkedet, alt fra enkle bestillinger til helhetlige reiseløsninger.

Om Air France

Siden 1933 har Air France vært et internasjonalt flyselskap med en aktivitet delt mellom passasjer transport, godstransport og vedlikehold av fly. 38 000 ansatte tilbyr daglig hver kunde en unik reiseopplevelse.

Air France har ambisiøse mål for bærekraftig utvikling og jobber for å redusere og støtte prosjekter som absorberer og lagrer karbon fra atmosfæren. Som en del av Air France ACT-programmet er selskapet forpliktet til å redusere sine CO2-utslipp per passasjer-km med 30 % sammenlignet med 2019, noe som betyr -12 % absolutte CO2-utslipp. Denne ambisjonen støttes av store investeringer for å fornye flåten med ny generasjon mer drivstoffeffektive fly, utvikling av bruk av mer bærekraftig drivstoff og øko-piloting.

Om KLM Royal Dutch Airlines

I over et århundre har KLM vært en pioner i flybransjen. KLM har som mål å være den ledende europeiske flyselskapet innen bærekraft. KLM flyr fra 7 byer i Norge til knutepunktet på Amsterdam Schiphol lufthavn og videre til nærmere 160 destinasjoner rundt om i verden. KLM Royal Dutch Airlines er en del av Air France KLM Group. KLM er også medlem av den globale «SkyTeam Alliance» hvor 18 flyselskaper er medlemmer.

I over et århundre har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innen flybransjen. KLM har som mål å være den ledende europeiske nettverksoperatøren innen effektivitet, bærekraft og skape minneverdige opplevelser. KLM-nettverket kobler passasjerer fra 14 byer i Danmark, Finland, Norge og Sverige via Amsterdam lufthavn Schiphol til verdens viktigste destinasjoner. KLM er en del av Air France–KLM Group og medlem av den globale SkyTeam Alliansen.

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM