Lager og logistikk er en av bransjene som trenger flere ansatte fremover.

Fortsatt mulig å få sommerjobb

Koronaledigheten i Norge er fortsatt høy, og innebærer økt konkurranse i mange bransjer. Likevel er behovet for arbeidstakere hos mange av Manpowers kunder stort. Til sammen er flere hundre sommer- og deltidsstillinger tilgjengelig.

– Selv om arbeidsmarkedet for unge er mer presset enn tidligere, så ser vi at kundene våre trenger folk i en rekke ulike bransjer i sommer. Vi publiserer nye stillingsannonser jevnlig, og behovet gjelder for hele landet, forteller Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør i Manpower.

Mange av stillingene strekker seg fra 8 til 12 uker gjennom sommeren, med gode muligheter for videreføring som deltidsansatt fra høsten. Dermed er mulighetene mange for studenter på jakt etter fulltidsjobb i ferien og deltid fra semesterstart i august.

Inngangsport til arbeidslivet
Flere bransjer har høy etterspørsel, og vi ser særlig etter folk til logistikk, pakking, transport og leveranser. Også bank, finans og forsikring trenger flere dyktige medarbeidere som kan jobbe med kundeservice.

– Vi har landets største banker som kunder. Gjennom en kundeservice-jobb får man verdifull erfaring, og ikke minst en fot innenfor i en spennende bransje. Det er en inngangsport som åpner mange muligheter for videre karriere i andre stillinger i de samme selskapene. Mange kundeservice-stillinger muliggjør også arbeid fra hjemmekontor. Dette gir økt fleksibilitet, særlig for studenter som ønsker å dra til hjembyen sin i sommermånedene, påpeker Spilde Monsen.

Konserndirektøren viser til at det finnes stor bredde i tilbudet av stillinger, men mener samtidig at unge arbeidstakere ikke bør være for kresne på sin første jobb.

– Gjennom å være fleksibel og ha viljen til å sette seg inn i nye arbeidsoppgaver, viser man at man har viktige kvaliteter som arbeidsgivere ser etter i fremtiden. Samtidig kan stillinger som ikke nødvendigvis er skreddersydd studieretningen vise seg å åpne nye dører, fordi det gir en bred og unik erfaring. Det gir også gode referanser, som kan være nøkkelen til å lande drømmejobben om noen år.

Enkel prosess
Jobbsøking i Manpower er enkelt. Man registrerer seg med en CV i databasen. Da er man søkbar for selskapets rekruttere, og et godt tips er også å søke direkte på de stillingene som ligger ute på selskapets nettsider. Det gir mulighet til å søke på ledige stillinger som samsvarer med kompetanse og ønsket beliggenhet.

– Ved å registrere CV-en blir veien kortere til å søke jobb. Dessuten blir man synlig for våre rekrutteringseksperter, slik at det også er mulig å bli kontaktet for interessante stillinger, sier Sølvi Spilde Monsen

Alle medarbeidere som ansettes gjennom bemanningsbyrå,får samme arbeidsvilkår som fast ansatte hos arbeidsgiveren.

– Det er viktig å være klar over at man får konkurransedyktig lønn på lik linje med de som er fast ansatt. Samtidig stiller arbeidsgiverne krav om at man må være tilgjengelig for arbeid gjennom hele perioden. Er man over 18 år og ønsker en fot innenfor dørene i arbeidslivet, er det slett ikke for sent å søke jobb denne sommeren, avslutter Spilde Monsen.

Konserndirektørens fem tips til jobbsøkere:

1. All jobberfaring er god erfaring. Vær åpen for ulike stillinger, selv om det ikke nødvendigvis er drømmejobben.

2. Sørg for å liste opp gode referansepersoner. Det kan være personer fra skole, tidligere jobb eller foreninger som kan gå god for hvilke kvaliteter du besitter.

3. Tenk overførbar kompetanse. Hva er det du kan, som er relevant for en arbeidsgiver?

4. Vær fleksibel og ha viljen til å sette deg inn i nye arbeidsoppgaver.

5. Ved å registrere CV i Manpowers database får man tilgang på en rekke stillingsannonser, og blir samtidig synlig for rekrutteringseksperter med mulighet for å bli kontaktet ved interessante stillinger som passer din profil.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.