Jobber mer effektivt på hjemmekontor

Jobber mer effektivt på hjemmekontor

Noen kaller det gjemmekontor, men faktum er at de som jobber hjemmefra, synes det er mer effektivt å jobbe hjemme enn på jobb. 35 prosent av dem som er i arbeid, jobber hjemmefra i løpet av en måned. Den viktigste årsaken som oppgis er at det er mer effektivt. Fire av ti sier at de har et arbeid der det ikke er mulig å jobbe hjemmefra, og ni prosent sier at de ikke har aksept for hjemmekontor på jobben. Det viser en ny Work Life-undersøkelse fra ManpowerGroup, gjennomført av Opinion Perduco.

- Arbeidsforholdene blir stadig mer fleksible, i takt med den teknologiske utviklingen som gir full tilgang til arbeidsverktøy hjemmefra. Samtidig er det mange gode grunner for å være til stede på arbeidsplassen mer enn man jobber hjemme, blant annet for å bygge relasjoner og en sterk bedriftskultur, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.

Et par dager hver måned
7 prosent av arbeidstagerne sier de jobber hjemmefra mer enn 10 dager i måneden, mens de fleste gjør det en til to dager per måned. En av fire ønsker seg mer hjemmekontor, og halvparten vil jobbe hjemmefra i like stort omfang som i dag. Bare 13 prosent oppgir at de vil jobbe mindre hjemmefra.

- Å ha mulighet til å jobbe hjemme, er et gode mange medarbeidere setter pris på. I undersøkelsen oppgir seks av ti at de setter pris på fleksibiliteten ved ikke å ha faste kontortider. Samtidig er det en tredel som vil ha tydeligere skille mellom arbeid og fritid. Her må også lederen være fleksibel og tilpasse løsningene til de ulike behovene, sier Brath.

Gjør private ting på jobb
I tillegg til å kunne jobbe mer effektivitet oppgir arbeidstakerne flere andre grunner til at de jobber hjemme: fordi de ikke rekker over alle arbeidsoppgavene i løpet av arbeidstiden, for å slippe reisen til jobb, for samtidig å utføre oppgaver i hjemmet og for å kunne ta hånd om barn eller andre pårørende.

- Samtidig viser undersøkelsen at halvparten bruker litt tid på jobb til private gjøremål, men få bruker mer enn 15 minutter daglig. Fleksibiliteten går begge veier, venter vi at medarbeiderne skal være tilgjengelige på mail utenom arbeidstid, er det naturlig at vi er fleksible på at private ting må ordnes i løpet av arbeidsdagen, sier Brath.

Delt syn på jobbmail på mobilen
Fire av ti oppgir at de har tilgang på jobbmail fra mobilen og at de syns det er bra. Bare syv prosent har tilgang, men sier de ikke liker det. Fem prosent har ikke tilgang, men skulle ønske de hadde, mens 44 prosent ikke har tilgang og ønsker det heller ikke. Det er flest menn som har tilgang og som syns det er bra. Flest menn sjekker også mail hver dag utenom arbeidstiden, ifølge undersøkelsen, men aldersmessig er det ingen forskjell på hvem som sjekker jobbmail på fritiden, påpeker Brath.

God balanse
Flertallet av de spurte syns det er negativt om skillet mellom jobb og fritid viskes ut, bare 5 prosent sier det er positivt og 28 prosent svarer at det verken er positivt eller negativt.

- Det er fornuftig med en god balanse mellom jobb og fritid, mens det for mange skaper mindre stress i hverdagen å kunne holde seg oppdatert på jobb selv om man har fri. Dette gjelder nok mest ledere, sier Brath.

___________________________________________________________________________________

For ytterligere informasjon: Sven Fossum, Informasjonssjef: sven.fossum@manpowergroup.no, eller telefon: 930 24 314ManpowerGroups Work Life-undersøkelse er gjennomført av Opinion Perduco, med en webundersøkelse blant 1900 respondenter i perioden 22. oktober til 10. november 2013.