Manpower: Nytt karriereprogram får unge ut i arbeidslivet

Manpower: Nytt karriereprogram får unge ut i arbeidslivet

Gjennom programmet MyPath får utvalgte medarbeidere i Manpower individuell karriereveiledning og tettere oppfølging. – For meg har det betydd karrierestart, sier Elin Søland, en av de første deltakerne.

For et år siden sto Elin Søland uten relevant jobb. Med en mastergrad i geografi og geoinformatikk fra Københavns Universitet hadde hun kommet til intervju for flere relevante jobber, men jobbtilbudene uteble.

– Da jeg flyttet tilbake til Norge etter flere år i utlandet begynte jeg å jobbe som servitør for å klare meg selv og fortsatte å søke relevante stillinger. Men invitasjonene til jobbintervju ble stadig færre etterhvert som tiden gikk. Etterhvert sa det helt stopp, sier hun.

Det endret seg da hun registrerte seg hos Manpower og fikk plass i karriereprogrammet MyPath. Gjennom programmet begynte Søland i vikaroppdrag hos Nordic Lunch, et Bama-eid selskap som lager matpakker og lunsj for folk på farten.

I løpet av perioden hos Nordic Lunch fikk Elin tilbud om fast stilling som kontormedarbeider med ansvar for å følge opp miljø- og klimatiltak.

– Jeg gikk fra en jobb hvor jeg tjente penger for å overleve, til å få en fast jobb hvor jeg trives kjempegodt. MyPath gjorde at jeg fant en arbeidsplass som passet meg og som ga rom for utvikling.

Løfter frem motiverte kandidater

MyPath er et karriereprogram som Manpower lanserte for fullt over hele landet i mai. Gjennom programmet får utvalgte medarbeidere individuell karriereveiledning og tettere oppfølging. Målet er at flere unge får mulighet til å bygge sin karriere sammen med Manpower over tid.

– Vi velger ut talenter som vi ser potensial i. De bør ha en relevant utdanning og de rette personlige egenskapene. Vi ser etter kandidater som er motiverte og som ønsker relevant erfaring for å ta karrieren sin til neste steg i oppdrag hos våre kunder, sier Marianne Daleng, karriereveilederen til Elin Søland.

Tettere bånd

Tilbakemelding er en viktig del av programmet. Mens kandidatene er i oppdrag, har karriereveilederne løpende dialog med bedriftene om hvordan det går.

– I tillegg til Manpowers tette oppfølging, får MyPath-deltakerne også grundige tilbakemeldinger fra oppdragsgiverne hos våre kunder. Disse tilbakemeldingene hjelper deltakerne til å fokusere på hva de er gode på og hvor de har et utviklingsbehov. Dette bidrar til læring og kontinuerlig utvikling, slik at vi kan hjelpe de til å nå sine karrieremål, sier Daleng.

Tilbakemeldingene blir diskutert i jevnlige møter mellom kandidaten og rådgiveren. Deltakerne får også hjelp med CV-en og tilgang til Manpowers mange kurs. Daleng tror det er verdifullt både for deltakerne og for arbeidsgiverne som skal ansette dem.

– Det er veldig inspirerende for oss å jobbe med medarbeiderne våre på den måten. Man knytter seg ganske nært til hverandre under programmet, og får et fint og åpent forhold. Vi ser at kandidatene gjør en ekstra innsats, og da blir de også mer attraktive for fremtidige arbeidsgivere.

Døren er alltid åpen

Da Elin Søland ble med i MyPath i november i fjor, var programmet fortsatt i pilotfasen. Nå har det rundt 350 deltakere.

– MyPath er et spennende satsingsområde som jeg gleder meg til å følge videre. Tettere oppfølginger er viktig i et arbeidsmarked som endrer seg raskt. Programmet skaper merverdi for våre medarbeidere, og bidrar til å gjøre dem mer ansettbare, sier Sølvi Spilde Monsen, konserndirektør i Manpower Norge.

Selv om Elin Søland har fått en jobb hun trives godt i, er hun glad for å ha rådgiveren i MyPath-programmet tilgjengelig.

– Det beste med programmet er den personlige kontakten jeg har hatt med Marianne. Det er fint å vite at jeg bare kan ringe hvis jeg skulle trenge det, sier hun.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.