Coop kjører på Gass

Coop kjører på Gass

I 2015 flyttet Coop ut av lageret på Grorud og inn i deres nye nå 84 400 kvadratmeter store terminal ved Gardermoen. Hundrevis av lastebiler kjører kontinuerlig inn og ut med varer. De fleste bilene gjennom portene er innleid. Men Coop Norge SAs datterselskap Coop Norge Transport AS, ofte referert til som CNT, står for vareleveringer med egeneide Scania-lastebiler. Av 29 lastebiler er ni av disse gassdrevne. Frem til nå har disse måttet fylles på Furuset. I skrivende stund etablererer Air Liquid en gassfyllestasjon ved tomten til Coop. Tor Arne Akselsen, driftssjef hos Coop Norge Transport kommer fra ICA, som hadde mye transport i egen regi før de ble kjøpt opp av Coop i 2015. Sammen med en del av utstyret og personalet ble Akselsen med over til Coop. I 2021 ble administrasjonsbygget på 12 400 kvadratmeter ferdigstilt.

Kostnader

Innkjøpet av en gasslastebil er vesentlig dyrere enn en tradisjonell dieselmotor. Enova støtter 40% av merkostnaden på slike løsninger. Nå ser derimot det totale kostnadsbildet konkurransedyktig ut, og fremtiden for gass virker lovende. Akselsen forklarer hvorfor. «Gassbilenes snittforbruk ligger på ca. 3.05kg per mil, noe som er lavere enn vi forventet». Videre fortsetter han med å sammenligne gass- og dieselpriser. «Med dagens dieselpris er vi ganske «break even» ved å kjøre på gass. Økningen og de store svingningene på dieselprisen det siste året, har gjort oss mer tjent med å kjøre på en mer stabil gasspris.» Fra 1. september 2022 trer en ny bompengeforskrift inn i Oslo og gamle Akershus,nemlig et fritak for tunge gasskjøretøy. «Nesten alle transporter vi kjører fra Gardermoen går inn eller gjennom Oslo. Dette fritaket gir oss en stor besparelse ved å bruke gass på tanken. Omtrent 6 000 kroner netto per bil i måneden,» anslår Akselsen. «Nå kan gasslastebilen bli en mer konkurransedyktig løsning med fritaket i bomringen.»

Miljø i fokus

Hovedlageret til Coop er et massivt skue. Fordelen med et nytt bygg av slikt kaliber på et så stort område, er at ny teknologi og infrastruktur er enklere å implementere enn det ville vært på Grorud. De har nylig fått montert et solcelleanlegg på ca. 25 000 m2. Det bidrar til et energipositivt logistikksenter, med energireserver på powerbank i tilfelle strømbrudd. På sikt kan det gi muligheter for å lade el-lastebiler med grønn solenergi.

«Vi har hatt utfordringer med infrastruktur og fyllestasjoner. Vår eneste og nærmeste fyllestasjon var på Furuset. I helt feil retning for noen av Coopbilene våre som går i rute nord for Gardermoen. Med den nye fyllestasjonen kan disse dieselbilene også nyttiggjøre seg av stasjonen og kunne gå på gass,» forteller Akselsen, som nå ser positivt på å bestille flere gassbiler.

«Gass vil i førsteomgang være satsningsområdet vårt. Overgangen til elektrisk må vi se an utviklingen på, om bilene tilfredsstiller våre krav til kjørestrekning og bruk. De neste årene satser vi på gass, men el kommer etter hvert,» avslutter Akselsen.

Svein Harald Jacobsen (63) er en av sjåførene på de ni gassbilene. Han har kjørt for Coop i bortimot fem år, men har lang fartstid som både lastebilsjåfør og eier av transportbedrift. Bilen han kjører er en ScaniaR410 med 13-litersmotor drevet av biogass. «Vi kjører mat rundt til dagligvarebutikker, mest i og rundt Oslo. De lengste rutene vi har er ned mot Drøbak og Asker» «Det er nesten som å kjøre en vanlig bil. Den eneste forskjellen er at du må fylle oftere. Fylleprosessen tar omtrent tjue minutter, da anlegget må kjøles ned før den blir fylt opp. Prosedyren er litt tungvint, men man gjør bare de feilene som gjør det vanskelig én gang,» sier Jacobsen med et smil om munnen.

«Det blir veldig fint med det nye fylleanlegget, det blir en lettelse for oss.»

Litt fakta om gass

Gassmotorene fra Scania er kjent for å ha god drivstoffeffektivitet. En standard semitrailer med tilhenger kan oppnå en rekkevidde på ca. 1 600 kilometer. Med biometan på tanken reduseres CO2-utslippetmed 50–90%, vanligvis 80% fra et brønn-til-hjulperspektiv sammenlignet med vanlig diesel. Det er mulig å tilpasse gassmotorene for å imøtekomme strenge støyforskrifter, for eksempel PIEK-standarden Quiet Truck i Europa som krever at støynivået fra drivlinjen ikke overstiger 72 dB(A).

Bruksområder for komprimert gass: Drivstofftankene er tilgjengelige i pakker med flasker på 4x80 L, 4x95 L, 4x118 L eller flasker på 2x152 L + 2x118 L med en rekkevidde på opptil 500 km. Disse drivstofftankene gir også en bedre bakkeklaring enn drivstofftankene med flytende gass.

Bruksområder for flytende gass: Den høye energitettheten til flytende gass gjør den perfekt for bruk i regional drift og langtransport. Drivstofftankene er tilgjengelige i størrelser mellom 400–1 100 liter som gir en rekkevidde på opptil 1 600 km.

Fakta om Coop-lageret

Anlegget dekker 84 400 kvadratmeter, og inneholder bl.a:

• Mer enn 900 kontrollpaneler

• Mer enn 6 500 meter lettgodsbaner

• mer enn 3 100 meter pallebaner

• Ca. 12 000 fotoceller

• Ca. 9000 elektromotorer

• Ca. 3500 magnetbrytere

• Ca. 3250 kontrollere

• Ca. 1000 skannere og RFID-lesere

• Ca. 650 km kabler

• 21 store pallekraner

Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1250 dagligvare butikker innenfor åtte kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Kjeden har flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro.

Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i ett av 60 samvirkelag i Norge, og har i dag over 2 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.