Flere fyllestasjoner for biogass og ladestasjoner

Flere fyllestasjoner for biogass og ladestasjoner

For å kutte tungtransportens utslipp er flytende biogass og elektrisk et meget velegnet alternativ. Men infrastrukturen mangler – foreløpig. Enova meldte tidligere i år at de skal støtte en dobling av fyllestasjoner for biogass, men setter sluttstrek der. Transportbransjen mener det ikke er nok. Nå kan man søke Oslo kommune om støtte til å etablere ladestasjoner, de dekker 80% av etableringskostnadene til fremtidige offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tunge kjøretøy, men dekker ikke tomtekostnader.

[ Tekst: Daniel Hovdahl | Foto: Daniel Hovdahl & Scania ]

14 nye fyllestasjoner for biogass. ”Vi er glade for at interessen for å s øke støtte til fyllestasjoner for biogass i siste runde av dette støtteprogrammet har vært så stor. Hele 14 nye stasjoner får nå 83 millioner kroner i støtte fra oss,” kommenterte markedssjef Gunnel Fott-land i Enova.Totalt har dermed staten gjennom Enova støttet 27 fyllestasjoner for flytende og komprimert biogass rundt om i landet.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener timingen er feil. ”Vi mener at Enova gir seg på feil tidspunkt,” sier NLF-leder Geir A. Mo
”Behovet for videre støtte til utbygging av infrastruktur vil fortsatt være der, og det er derfor altfor tidlig for Eno-va å si stopp nå. Næringen ønsker å ta i bruk nye biogass-drevne biler, men uten nok stasjoner å fylle biogass på, investeres det heller ikke i gassdrevne kjøretøy,” poeng-terer den administrerende direktøren.

Hva er Biogass?
Produksjon av biogass kommer fra organisk restmateriale. Slikt restmateriale, altså mat, søppel og annet avfall, er allerede en del av kretsløpet. Ved å bearbeide og konvertere restmaterialet til biogass drivstoff tilføres det derfor ikke ny CO2 til kretsløpet, i motsetning til bruk av fossile drivstoff. Derfor er biogass fornybart og klimanøytralt.

”Vi kan levere fler og fler transportløsninger for lastebil med biogass som drivstoff, med unntak av de aller tyngste kjøretøyene. Vi har også fått en motorløsning med biogass for langdistanse busser,” forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Scania.

Scania har også løsninger for flytende biogass som muliggjør lengre rekkevidde. ”I dag kan biogass stå for mange transpor-toppdrag, det gjelder å finne de riktige kom-binasjonene. Vi er avhengige av, i likhet med våre kunder, at det bygges ut et godt nettverk av fyllestasjoner,” avslutter Lauvstad.

”Vi vil gjerne kjøre på biogass, men man må finne ut hvor man kan bruke dem, for det er ikke mange fyllestasjoner i Norge,” sier markedsdirektør i DB Schenker, en av Ahlsells transportører, Peter Stangeland.

Drivstoffleverandørene ønsker å komme i gang, men å sette opp anlegg er både dyrt og tidkrevende.

Det er to elementer som gjør at dette tar tid. For det første tar det 7–8 måneder fra du bestiller anlegget til du har det på plass. Dess-uten er det søknadsprosesser hos kommuner som gjør at det tar tid før man får etablert sta-sjoner, sier Alexander Andersen i ST1 Norge, som driver Shell-stasjonene i Norge.

Støtte fra Enova
Gasum er den største nordiske distributøren med fylleanlegg av flytende biogass i Oslo og et i Trondheim. Det er et anlegg i Halden og et i Tønsberg fra andre leverandører. Gasum har ambisjoner om en betydelig økning i antallet stasjoner de neste årene.

”Enova støtter de som utvikler og tar i bruk ny teknologi, som vi alle trenger for å nå klima-målene. For fyllestasjoner er teknologien godt kjent og det vil nå etableres stasjoner over hele landet. Videre utrulling av fylleinfrastruktur vil følge av markedsopptaket av kjøretøy,” sier markedssjef Gunnel Fottland i Enova.

Oversikt over de nye fyllestasjonene Enova har støttet:

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.