Verdalskalk AS tar i bruk Norges største helelektriske lastebil

Verdalskalk AS’ anlegg i Verdal får i dag, 22. februar, overlevert Norges største helelektriske lastebil. Overrekkelsen gjennomføres med besøk av både lokalpresse og politikere. Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte ca 120 000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning. Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58 800 liter, og utslippet av Co2 med 156 tonn. «Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området,» sier Ketil Aksnes i Verdalskalk. «Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse».

Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet. «Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge,» sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV. «Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge.»

- Et langt og godt samarbeide med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.

Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal, noe distriktssjef Annar Indahl er storfornøyd med. Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass, så han føler seg trygg på at de skal takle godt å jobbe med morgendagens teknologi. - Vi er veldig stolte over å ha fått denne muligheten, og gleder oss til å komme i gang og høste erfaringer med elektrisk lastebil i så tung transport, sier han.

Spesifikasjonene på bilen er:

P 45 B6X2/4NB
Førerhus CP17N
Akselavstand 4550 mm
9 Batterier 300 kWh batterikapasitet
Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
Girkasse: 6-trinns girkasse
Bakaksel med navreduksjon
31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
74 tonn teknisk totalvekt
Ladekapasitet 130 kW

Påbygg:
Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg
Hydraulisk kapelltak fra Robol
Skal gå med 4-akslet tipphenger.

Bilen skal lades på egen lader ved anlegget på Havna.

Norsk Scania har i mer enn to år levert elektriske lastebiler med totalvekt opp til 29 tonn. I dag ruller det godt over 100 elektriske lastebiler på norske veier levert av Scania. Dette er den første vi leverer med totalvekt på 66 tonn, som er i den tyngste «klassen» av lastebiler.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

John Lauvstad, Director Sustainability, Marketing & Communication, Norsk Scania AS. Mobil: + 47 906 84 523. E-post: john.lauvstad@scania.com

Bilder og videoklipp i 4K og kopi i HD. Kan fritt brukes med henvisning til Norsk Scania.

Videoklipp 4K:

Videoklipp 1080p kopi:

Bilder:

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1300 ansatte fordelt på 45 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.