Neste generasjons Scania Touring HD til JVB

Neste generasjons Scania Touring HD til JVB

Fredag 20 januar, mottok Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap (JVB), de tre første av selskapets Scania Next Generation busser.

Bussene var av typen Scania Touring HD. To av dem ble levert i ekspressbussutgave, med toalett og dør bak, samt rullestolplass. Den tredje er utstyrt som turbuss, med toalett og dør på midten. Samtlige av bussene er treakslet, og er 13,7 meter lange.

De to ekspressbussene skal inn i trafikk på Øst-Vest Ekspressen mellom Lillehammer og Bergen. Dette er de første Scania-bussene levert i Norge med ny 13-liter motor på 500 hk. Turbussen har ny 13-liter motor på 450 hk.

Økt sikkerhet og effektivitet

Scanias nye bussgenerasjon kommer med nytt busschassis- og drivlinje-utvalg, komplett med avanserte førerassistentsystemerDette vil bidra til å øke trafikksikkerheten for kjøretøyets sjåfør og passasjerer, samt andre trafikanter rundt.

Det oppgraderte drivverket, vil med lengre levetid bidra til høyere effektivitet. I tillegg reduseres både utslipp og driftskostnader.

I spissen står en ny 500 hk 13-liters sekssylindret motor som leverer 2550 Nm dreiemoment, ideell for langdistanse bussturer, slik de nye bussene til JVB skal gjennomføre daglig.

Den sekssylindrede serien inkluderer også motorer på 410hk (2150Nm), 450hk (2350Nm) og en ny 370hk med 1900Nm som kan kobles sammen med automatisk girkasse for første gang.

”De oppgraderte motorene er mer effektive, vil bruke mindre drivstoff, og er kompatible med en rekke fornybare drivstoff,” sa Trevor O’Brien, produktsjef for Scania busser og motorer. ”Motorene beholder sitt modulære konsept, men er ytterligere raffinert i drift.”

«Girkassevalget starter med 12-trinns Scania Opticruise-girkassen med raskere, jevnere girskift (standard over hele serien) med mulighet for en ny sekstrinns ZF-automat.

Nytt sjåførmiljø

En av de mest positive endringene ved den nye bussgenerasjonen er utformingen av førermiljøet. Dashbordet er helt nytt og følger designet til den nye lastebilgenerasjonen som Scania introduserte i 2018.

Elektroniske integreringspunkter for påbyggere er gjort smartere og mer logiske, for å øke hastigheten på påbyggeprosessen. Med ekstra programmerbart bryterutstyr er det mulig å integrere påbyggerfunksjonalitet i chassiselektronikken. Dette vil redusere duplisering. ”Sjåfører vil elske den nye layouten,” sier Trevor.

Instrumentpanelet er gjort lavere. I tillegg kan man justere rattstammen mer enn før. Dette gjør det mulig for busselskapene å ansette en større variasjon av sjåfører.

En annen betydelig endring for den nye bussgenerasjonen den helt nye parkeringsbremsen. Denne er elektropneumatisk, og har en rekke innebygde sikkerhetsfunksjoner.

Vi takker JVB for tilliten og ønsker JVB til lykke med sine nye flotte busser.

Scania Touring HD

500 HK / 2 550 NM / DC13 165

6-sylindret dieseldrevet rekkemotor utstyrt med Scanias innsprøytingssystem XPI, 4 ventiler per sylinder, turbolader med fast geometri (turbolader) og ladeluftkjøler samt Scanias egenutviklede SCR-system (AdBlue).

Sylindre: 6
Sylinderdiameter: 130 mm
Slaglengde: 160 mm
Slagvolum: 12,7 dm³
Makseffekt ved 1800 o/min: 500 hk (368 kW)
Maksmoment ved 925-1340 o/min: 2350 Nm
Eksosbremseffekt ved 2400 o/min :242 kW
Utslippsrenseteknikk: SCR

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.