Maskinentreprenør med lidenskap for Scania

Maskinentreprenør med lidenskap for Scania

Maskinentreprenøren Nordbø Maskin AS ble julen 1992 etablert av de tre brødrene Martin, Thomas og Knut Magne Nordbø. Vi møter daglig leder Martin en solfylt men forblåst vinterdag ved kysten utenfor Stavanger. Her ruller de gjenkjennelige gule lastebilene med masseforflytning, maskin- og materialtransport.

Det er godt å se at lidenskapen til Scania og lastebiler ikke blir borte selv i en bedrift i vekst og med mange ulike fokusområder. Hos Nordbø Maskin blir historikken ivaretatt og hyllet.

“Som mange andre fra gård, startet vi i det små. Allerede i barndommen var vi blitt Scania-frelst. Valget av bil var derfor lett,” forteller Martin. Deres første lastebil ble en Scania 142 med kran og fast plan, men uten intercooler, fra 1981. Denne bygde de om til treveis tipp for å frakte rundballer og landbruksrelatert last.

“Etter en stund ble det mer og mer entreprenørkjøring, og behovet for en tippbil vokste. Da tok vi av kranen for å bygge om igjen. Denne gangen til dumperkasse.” Deretter gikk 142-en i daglig drift frem til de kjøpte den første nye bilen, selvfølgelig også en Scania

“Velg en farge ingen andre har”
Ved bestilling av den første nye bilen ble fargevalget diskutert med selger Nils-Terje Nilsen, som sa: “Dere må velge en farge ingen andre har.” Fargekartet ble funnet frem, og i kartoteket til Scania finner man fargekoden 1018, en ganske skarp gulfarge. “Den nye bilen formet våre farger, striper og dekor. Frem til da hadde vi ikke noe sånt.”

“Det å hente bilen og sette seg bak rattet var nesten den største opplevelsen i livet,” mimrer Martin, og forteller om kjøreturen hjem til Stavanger etter at han hadde hentet det “nye gliset” ved svenskegrensa.

Tre 3-serier
En liten kjøretur fra kontoret er det et anonymt lokale Martin låser opp. “Kronjuvelene” på lageret forlater nok Nordbø Maskin med meg,” humrer han videre, og sikter til de tre restaurerte 3-seriene.

Først tar vi 143-en i nærmere øyesyn. Den ble registrert i ‘96. “Dette var mitt første restaureringsobjekt. Jeg synes det var kjempekjekt å holde på med, og fikk litt blod på tann,” sier Martin, og røper at han har et fjerde prosjekt på blokka. Etter at 143-en var ferdig restaurert fikk de tak i en 3-serie med 871-girkasse, lik den første de hadde fra 1992. “Det var den gammeldagse typen uten split. Da vi fant den visste vi at vi hadde funnet et godt emne å bygge på.”

Firmaet startet altså lastebileventyret med en 142. Martin klatrer inn i førerhuset, og vrir på tenningen. Motoren har over 700.000 km på telleren, og fyrer umiddelbart. “Når du kjører denne på veien føles det som om den kun har rullet 30.000. Den er enormt fast i fisken, og utrolig retningsstabil,” forteller Martin samtidig som han slipper rattet og bilen går snorrett.

Han forteller så stolt om restaureringen som ble gjort i Danmark. “Alle bilens funksjoner, brytere og utstyr fungerer 100 %, så vi kunne faktisk ha satt den i daglig drift.” Vi tar den ut på en kort kjøretur for å ta bilde sammen med en av de nyeste bilene, en Scania R660 dumper, med lik farge og dekor som den gamle.

“Johnny”

Den tredje bilen på lageret er en Scania 143 snutebil, “jazzet” opp litt ekstra. Den refereres til som “Johnny”, da bakveggen er motivlakkert med en hyllest til Johnny Cash. Lakkjobben er gjort av en lokal kar, Ivar Åsland. “Her ble alt arbeid gjort lokalt hos oss. Under restaureringsprosessene forsøkte vi å holde bilene tidsriktig, slik de var da de var nye. Unntaket er “Johnny” som er pimpet litt ekstra. Vi mangler en Streamline i rekken. Jeg likte den egentlig aldri, men den har vokst på meg, så nå er planen å bygge opp en med krokløftpåbygg. Da tror jeg vi sier oss fornøyd med 143-samlingen,” sier Nordbø.

Jeg spøker om at de da må begynne med 4-serien, men da ler Martin godt og sier han ikke tror de kommer til å begynne på den.

Så spoler vi raskt frem til i dag
Bedriften utviklet seg raskt de neste to tiårene. I dag består Nordbø Maskin av 140 ansatte, mellom 60 og 70 gravemaskiner, “en haug dumpere, traktorer og hjullastere”, og ikke minst 18 lastebiler. Graving, utbygging, opparbeiding av grøntområder, samt entreprenør- og veiarbeid for stat og kommune er blant hovedoppgavene til Nordbø Maskin. Lastebiltransporten er dermed et viktig verktøy i den daglige masse- og utstyrsforflytningen.

“Lastebilparken består i hovedsak av Scania, med noen få “arbeidsuhell” med andre merker etter ønske fra sjåførene. Det er Scania vi kjører mest, og er veldig fornøyd med dem,” forteller Nordbø.

Det går mest i tipp- og krokbiler, utenom tre trekkvogner. “Vi kjører 540, 560, 590, 660 og en 730. Sistnevnte kjøres av transportkoordinatoren vår, Per Hviding, som har kjørt for oss veldig lenge. Han er et unikum, og fortjener ny bil, derfor har vi bestilt en ny 770 til han. Denne kommer i løpet av 2023.”

Nylig fikk de en ny Scania 590. Sjåfør Kjetil Nilsen, som har kjørt i omtrent 40 år, er veldig imponert over både trekkraft og drivstofforbruk. ”Det har i det hele tatt vært lite tull med den nye generasjon Scania. Det er veldig gode biler, og vi har bare positive ting å si om Opticruise. Det vi ser som esset i ermet med Scania, er annenhåndsverdien. Selv om vi betaler litt mer ny, får vi det igjen når vi selger.”