Skisse på bil og profilering

Verdalskalk er første i Norge med 66-tonn elektrisk Scania

Nord-Europas største aktive kalkbrudd, kjent som Tromsdalen, ligger i dalføret 250moh og 21km øst for Verdal havn. Mellom bruddet og havna kjører Verdalskalk 1.5 million tonn kalk årlig. Driften går i to skift mellom 6 om morgenen og 11 på kvelden på en 42km lang rundtur - nå skal en Scania 45P settes i normal drift på denne ruten med 66-tonntotalvekt.

Verdalskalk har i lengre tid kjørt med karakter A på sjåførvurderingen. Detvil si at de engasjerte sjåførene har kjørt så effektivt og brukt så lite drivstoff som overhodet mulig. Nå ønsker Ketil Aksnes,driftssjef hos Verdalskalk, å ta miljøtiltakene ett steg lengre med et elektrisk vogntog.

"Vi blir den første transportøren i Norge som tester ut el-lastebil itungbil segmentet med inntil 66 tonn. Vi har en målsetning om å være en aktiv bidragsyter mot det grønne skiftet. Å få arbeide hånd i hånd med Scania og være Pilot-Partner gir oss en unik mulighet til å komme i gang med dette. Vi er stolte av å være først ute i Norge med elektrisk tungbil i dette segmentet, og vi ser at vår kjøretrasse er utmerket med tanke på uttesting av regenerering.” forteller Ketil Aksnes.

Scania 45P vil gå i fast rute mellom kalkbruddet på toppen av Tromsdalen med full last på bil og henger ned til havna. På vei ned vil sjåføren kunne lade opp batteriene ved å regenere strøm fra motorbremsen. Fra havna og tilbake opp til bruddet går bilen uten last.

Aksnes fortsetter med: “Det blir montert egen superladestasjon på havna og vi må påberegne «tanking» 3 til 4 ganger i løpet av 2 skift.Ladetiden er estimert til 15 – 20 min hver gang.”

“Vi setter stor pris på at vi har fått være med Verdalskalk på dette prosjektet. Det er viktig å komme i gang med også de tungeelektriske bilene. Bransjen trenger denne erfaringen slik at vi kan rulle ut flere transportløsninger etter hvert som teknologien er klar,” forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing &Branding Director i Norsk Scania.

“Vi gleder oss, og mange av våre sjåfører har meldt seg som«el-piloter»,” forteller Aksnes avslutningsvis. Bilen er planlagt å settes i daglig drift mot slutten av februar 2023.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: John Lauvstad, Director Marketing,Communication and Sustainability, Norsk Scania AS. Mobil: + 47906 84 523. E-post: john.lauvstad@scania.no

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.