Nå går Økouka 2023 av stabelen!

Nå går Økouka 2023 av stabelen!

Pressemelding ØKOUKA

Økouka er tilbake, og vi feirer mangfoldet innen norsk økologisk mat og landbruk i hele landet. Gjennom formidling av råvarer, kunnskap og inspirasjon retter uka seg mot alle som ønsker å lære mer om bærekraftig matproduksjon. Økouka er en nasjonal begivenhet som samler forbrukere, bønder, matprodusenter, restauranter, og barn og unge for å feire økologisk mat og fremme en bærekraftig livsstil. I år går ØKOUKA av stabelen 22. september - 1. oktober.

Opplev det økologiske Norge
På ulike arrangementer landet over serveres smakfulle, retter, basert på næringsrike, økologiske råvarer- som samler mennesker med ulik bakgrunn og ulik historie rundt samme bord. Økouka bidrar til å vise frem små og store aktører innen økologisk matproduksjon, og til å formidle deres engasjement for dyrevelferd, jordhelse og bærekraft.

Økouka handler om å synliggjøre hvorfor økologisk mat er viktig, både for forbruker og bonde, men også for planeten.

- Økologisk matproduksjon spiller på lag med økosystemet, og bidrar til et større mangfold av matvarer og biologisk mangfold gjennom bærekraftig ressursbruk. Økouka er en feiring av norsk økologisk mat og en pådriver for økologisk mat som spydspiss for fremtidens landbruk og matsystemer. sier nasjonal prosjektleder Are Einari Björklund Skau.

Høydepunkter fra Økouka 2023

Under årets uke kan du oppleve åpne gårder, matmarkeder, debatter, bokbad, høsttakkefester, matlagingskurs, pop-up verksteder for barn, markvandringer, fagseminarer, filmvisninger, soppkurs, hesteridning, foredrag, webinarer og mye mer.

Søk opp din lokale arrangør på Økouka.no

I år som ifjor sier vi: Takk for maten!

Fakta:

Nettsider: www.økouka.no

ØKOUKA ble startet opp i Nord-Trøndelag i 2011 under navnet Økoveka. I Oslo ble ØKOUKA for første gang arrangert i 2013. I 2014 kom Økouke til Buskerud og i 2015 kom Stavanger, Bergen, samt Møre og Romsdal med. I 2016 tilføres Agder, Telemark, samt Nord-Østerdal og Røros. I 2017 kom Nordland, og i 2018 fulgte Østfold, Sunnfjord, Tromsø og Vestfold etter. I 2020 var Aurland ny Økouke, mens i 2021 fikk vi Økouke i Troms og Finnmark og i Østerdalen.

Disse organisasjonene står bak ØKOUKA: Økologisk Norge, Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Biodynamisk forening, Spire, Geitmyra Matkultursenter for Barn nasjonalt, Bondens Marked, Fremtiden i Våre Hender og Natur og Ungdom.

Kontaktinfo:

Prosjektleder Are Einari Björklund Skau, Prosjektleder i Økouka. Telefon: (+47) 24 12 41 03, epost: are@okologisknorge.no