Pincho Nation åpner i Drammen og viser vei for franchisevekst i Norge

Pincho Nation åpner i Drammen og viser vei for franchisevekst i Norge

Det svenske restaurantkonseptet Pincho Nation, kjent for sin særegne innredning, fargerike cocktails og tapasretter fra hele verden, fortsetter sin ekspansjon i Norge.

Bak etableringen i Drammen står franchisetaker-trioen Anders Gustavsson, Jörgen Wahlgren og Angel Roiz. De har lang erfaring med konseptet i Sverige, og driver også Pincho Nation i Fredrikstad.

Pincho Nation har blitt fantastisk godt mottatt i Norge. Vi har ønsket over 100 000 gjester velkommen til vår restaurant i Fredrikstad i løpet av vårt første driftsår, og jeg håper vi kan gjenskape mye av det samme i Drammen. Gjestene våre setter pris på restaurantmiljøet, og elsker valgmulighetene med smaker fra verdens forskjellige kjøkken i tapasformat. Jeg tror en viktig del av suksessen vår handler om at vi lykkes med å skape en herlig gjesteopplevelse som også er prisgunstig, sier Anders Gustavsson, franchisetaker Pincho Nation Fredrikstad og Pincho Nation Drammen.

Den nye restauranten ligger på selve knutepunktet i Drammen: Strømsø Torg. Her skal de gamle til lokalene til Drammen Street Food bygges om, og arbeidet vil starte innen kort tid. Med plass til ca. 180 sittende gjester og en stor og solrik uteservering, er ambisjonen å bli en møteplass for både avslapning og sosialt samvær. Ifølge Anders Gustavsson, har flere drammensere tatt til orde for at Pincho Nation burde etablere seg i Elvebyen.

– Siden vi åpnet i Fredrikstad, har vi fått veldig mange spørsmål fra folk i Drammen om vi ikke kan tenke oss å åpne der også. Det er utrolig gøy at vi er etterlengtet, og jeg håper at vi ser samme forhåndsinteresse som i Stavanger, Kristiansand og Fredrikstad. Før hver åpning har flere tusen personer registrert sin interesse for å få tilgang til reservasjon på forhånd, forteller han.

Etablert tilstedeværelse

Pincho Nation er et svensk konsept, men i dag finnes kjeden i alle de nordiske landene med totalt ca. 80 restauranter, hvorav de fleste drives av franchisetakere.

I februar i år åpnet restaurantkjeden i Kristiansand med mer enn 2000 personer i kø for å reservere bord. Med den kommende åpningen i Drammen forsterker Pincho Nation sin posisjon som en fremtredende aktør innenfor den norske restaurantsektoren.

– Vårt konsept har vist seg som sterkt og populært over tid. Vår franchisemodell gir god støtte for å drive restauranter og gir selvfølgelig lønnsomhet for den enkelte franchisetaker. At en eksisterende franchisetaker nå velger å investere i enda en restaurant i Norge, er for oss en bekreftelse på at vår modell fungerer veldig bra, sier Henrik Fischer, Head of Expansion, Pincho Nation.

Tallene reflekterer også Pincho Nation sin positive utvikling. I 2023 økte de eksisterende norske enhetene med over 30 prosent, og nær 450 000 gjester valgte å besøke en norsk Pincho Nation restaurant. Nyetablerte restauranter har overgått forventningene, og lokalene i Fredrikstad har servert over 100 000 gjester gjennom det første driftsåret.

Søker flere franchisetakere

Pincho Nation Drammen blir kjedens syvende restaurant i Norge, og allerede nå utforsker franchise-trioen muligheten for å åpne i enda en by. Om det blir Lillestrøm eller en annen by, avhenger i stor grad av hvor de finner den perfekte lokasjonen.

Restaurantkjeden står fast ved tidligere kommuniserte ambisjoner om å etablere ytterligere 15 restauranter i løpet av de tre kommende tre årene. Fra sentralt hold, leter kjeden for tiden etter lokaler og potensielle franchisetakere i byer som Bergen, Trondheim og Tromsø.

– Vi ser frem til å ønske flere nye franchisetakere velkommen til Pincho Nation-familien i de kommende årene. Det er også veldig gøy at eksisterende franchisetakere ønsker å vokse med flere enheter. Vi har allerede fått signaler om at også kommende franchisetakere ønsker opsjon på flere byer allerede når man diskuterer den første etableringen, sier Henrik Fischer, Head of Expansion, Pincho Nation.

Som franchisetaker i Pincho Nation kan man fullt ut fokusere på å levere høykvalitetsservice og matlaging. Dette takket være tilgang til beviste arbeidsprosesser og omfattende støtte innen kritiske områder som menyutvikling, operative spørsmål, IT, markedsføring og innkjøp.

Denne strukturen garanterer at hver restaurant kan oppnå og opprettholde høyeste mulige standarder, noe som igjen bidrar til kjedens overordnede suksess og vekst. Flere franchisetakere har tidligere drevet egne restauranter eller vært franchisetakere i et annet konsept.

CEO i Pincho Nation, Patrik Back, uttrykker stolthet og optimisme for fremtiden.

– Vi er stolte over nettverket vårt av engasjerte franchisetakere, som Anders Gustavsson, Jörgen Wahlgren og Angel Roiz. Deres harde arbeid og engasjement er nøkkelen til å skape den fantastiske atmosfæren og gjesteopplevelsen som Pincho Nation er kjent for. Med åpningen i Drammen ser vi frem til et nytt spennende kapittel, og vi ønsker flere entreprenører velkommen til å bli en del av vår suksessreise, sier Back.

Er du interessert i å starte en Pincho Nation-restaurant, eller har du kanskje et lokale som passer perfekt til vårt konsept? Les mer her og nøl ikke med å ta kontakt med Henrik Fischer, Head of Expansion. Kontaktinformasjonen finner du nedenfor.

Pincho Nation er en svensk restaurantkjede med ca 80 restauranter i de nordiske landene. Selskapet ble grunnlagt i 2012 og har vokst raskt gjennom franchise. Det er nå et av de ledende restaurantkjedene i Sverige. Pincho Nation tilbyr et unikt restaurantkonsept med en bred meny med retter i tapas-størrelse, inspirert av kjøkken over hele verden. Pincho Nation var det første appbaserte restaurantkonseptet. Gjestene gjør sin reservasjon, bestiller og betaler ved å bruke Pinchos app på mobiltelefonen.

Fun Sharing Appetizers

Pincho Nation kombinerer nyskapende matopplevelser med en unik og engasjerende atmosfære. Gjennom sitt varierte tilbud av fargerike cocktails og globale tapasretter, tilbyr kjeden en moderne og sømløs spiseopplevelse med bestilling og betaling via en dedikert app. Etablert i Sverige i 2012 og introdusert i Norge i 2017, har Pincho Nation raskt vokst til å omfatte rundt 80 restauranter i Norden.

Kristian IV's gate 4, Oslo