Analys över NATOs strategiska omvärdering av det ryska hotet

Strategisk omvärdering - Ryssland

Frågan för Nato är inte längre om de kommer att behöva bekämpa ett krig mot ett annat land, utan när. I sitt nya strategiska koncept, beskriver Nato Ryssland som det största och mest akuta hotet mot säkerheten för de 31 allierade och för freden och stabiliteten i det Euroatlantiska området.

Till skillnad från tidigare analyser utesluts inte längre ett ryskt angrepp. Det är Ryssland som definierar denna tidsram genom en kombination av långvarig motivation och ökande krigsförmåga. Fönstret för ett eventuellt ryskt anfall kommer att inledas så snart Ryssland anser att en attack, till exempel mot de baltiska staterna, skulle kunna bli framgångsrik.

I Jyllandsposten den 9 februari i år angav Danmark att Nato kan komma i krig med Ryssland inom 3-5 år. På säkerhetskonferensen Folk & försvar i år varnade ett flertal ministrar samt ÖB om att kriget mycket väl kan stå för dörren.

Rysslands Expansiva ambitioner

Ryssland har konsekvent visat sin aggressiva politik under två decennier. President Vladimir Putin och Kremls elit har länge omhuldat ambitionen att återupprätta Rysslands mäktiga imperium och trycka tillbaka Natos och EU:s inflytande.

De historiska narrativen som de tror på är baserade på analogier med det tsaristiska imperiet och Sovjetunionen. Enligt deras sätt att tänka existerar Ryssland långt bortom sina nuvarande gränser (ett koncept som kallas Rusky Mir) – och det sträcker sig till alla platser där ryssar någonsin har bott eller där det ryska imperiet eller Sovjetunionen någonsin har härskat över. Putin anser inte att de gränser som upprättades efter Sovjetunionens upplösning är bindande.

De baltiska länderna som idag är medlemmar i Nato var tidigare en del av Sovjetunionen och det väger tungt för Putin.

Minska västvärldens inflytande

Ryssland drivs av en stark motivation att återupprätta sitt imperium och minska västvärldens inflytande. President Putin och Kremls elit har en långsiktig vision som sträcker sig bortom nuvarande gränser och inkluderar territorier som tidigare tillhörde Sovjetunionen.

Trots förluster i Ukraina visar Rysslands krigsförmåga sig vara anpassningsbar och kapabel att återuppbyggas. Den ryska regimen undertrycker civilsamhället och är beredd att acceptera stora förluster för att nå sina mål.

Experter uppskattar att det kan ta Ryssland sex till tio år att återuppbygga sin krigsförmåga tillräckligt för att utgöra ett hot mot NATO. Detta innebär att NATO står inför en kamp mot klockan för att bibehålla en avskräckande styrka.

Myndigheter och företag behöver agerar nu för att möta hotet.

Läs hela artikeln och analys av Säkerhetsrådgivare Anders Bennström

Har du några frågor om analysen eller vill du lära dig mer om samhällsskydd och beredskap
Kontakta Anders Bennström

Källa: [1] NATO (Ed.), NATO 2022 Strategic Concept, RN 6 und 8, no place