Matthew Iles, ny vd AbbVie Skandinavien

Matthew Iles ny vd för AbbVie Skandinavien

1 juli tillträder Matthew Iles som ny vd för AbbVie Skandinavien, ett biopharmaföretag som forskar fram innovativa mediciner för att förbättra livet för människor som påverkas av svår sjukdom.

– Det känns spännande att få ta över ledarskapet för AbbVie Skandinavien och fortsätta resan mot att lösa framtidens hälsoutmaningar och bidra till FNs globala mål om god hälsa, säger Matthew. Jag kommer att fortsätta att förfina och förstärka företagets arbete med patienten i fokus, den starka kulturen och det nära samarbetet vi har med många andra aktörer i samhället som driver mot samma mål som vi, säger Matthew.

– AbbVie har en enormt stark produktportfölj med mediciner mot svåra sjukdomar inom flera sjukdomsområden såsom immunologi, neurologi, onkologi och ögonsjukdomar – och jag hoppas att jag med min erfarenhet från AbbVie Finland kan bidra ytterligare till att våra innovativa mediciner når Skandinaviska patienter snabbt och säkert, fortsätter Matthew. Jag ser också fram emot att sjösätta vår lovande pipeline med ännu fler spännande och innovativa mediciner, bland annat inom cancerområdet, säger Matthew.

Matthew kommer närmast från rollen som vd för AbbVie Finland, som han lett sedan 2019. I Finland var han även ordförande i den finska industriföreningen Pharma Industry Finland. Innan dess har Matthew haft en rad olika roller inom läkemedelsbranschen i Finland, Sverige och Baltikum, bland annat som vd på Takeda och som ledare inom olika terapiområden på Pfizer. Matthew innehar en Master of Science i organisk kemi från Helsingfors universitet och en MBA från Aalto University Executive Education i Helsingfors.

Matthew efterträder Linn Mandahl, som framgångsrikt lett först AbbVie Sverige och sedan AbbVie Skandinavien, och som nu går vidare till en roll som vd för AbbVie i Schweiz.

För mer information, kontakta gärna Theresia Bredenwall, External Affairs Director AbbVie Skandinavien,
072-718 3223, theresia.bredenwall@abbvie.com

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som utvecklar innovativa behandlingar mot svåra sjukdomar. Vi flyttar fram gränsen för vad som är möjligt att uppnå med medicinsk behandling för att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi, virologi och ögonsjukdomar. AbbVie finns i 175 länder och har cirka 50 000 medarbetare. I Skandinavien är vi cirka 330 medarbetare med kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I alla tre skandinaviska länder placerar vi oss på Great Place to Works topplista över de bästa arbetsplatserna. Besök oss gärna på www.abbvie.se, Facebook @AbbVieSverige,och Twitter @abbvie_se.

Theresia Bredenwall

Presskontakt Government and External Affairs Director Företagsnyheter, forskning och utveckling +46 8 684 44 600

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som utvecklar innovativa behandlingar mot svåra sjukdomar. Vi flyttar fram gränsen för vad som är möjligt att uppnå med medicinsk behandling och för att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och ögonsjukdomar. AbbVie finns i 175 länder och har cirka 50 000 medarbetare. I Skandinavien är vi cirka 330 medarbetare med kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I alla tre skandinaviska länder placerar vi oss på Great Place to Works topplista över de bästa arbetsplatserna. Besök oss gärna på www.abbvie.se, Facebook @AbbVieSverige, och X (tidigare Twitter) @abbvie_se.

AbbVie
Hemvärnsgatan 9