PQM Systems- erbjuder en digital plattform som hjälper dig och ditt företag att hitta en hållbar Work-life balance

PQM Systems AB - Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se

PQM Systems AB är en av tjänsteföretagen som kommer att bidra med sin kunskap och sin kompetens på arbetsplatsenifokus.se.

"Vi valde att gå med i arbetsplatsenifokus.se för vi tycker att plattformen är en fantastisk möjlighet för kunder att få kunskap och inspiration när framtidens arbetsplatser utvecklas. Vi vill gärna dela med oss av våra kunskaper kring ledarskap, motivation och kultur", Markus Sulkupuro - medgrundare av PQM Systems.

PQM Systems är ett företag som utvecklat digitala verktyg och processer för att förenkla medarbetarsamtal och trygga ledares och medarbetares hållbarhet och motivation.

PQM är en förkortning för Personal Quality Management, i grunden en kvalitetsprocess som grundar sig i TQM (Total Quality Management) vilket är grunden i Lean och till exempel Toyotas sätt att bygga bilar. Allt handlar om en process som leder till kontinuerlig förbättring.

Det viktigaste i PQM är att man inte bara gör medarbetarundersökningar och kommer fram till förbättringsområden, utan att man faktiskt gör förändringar. Den digitala plattformen gör att man enkelt har kontroll över processen och där både ledare och medarbetare har översikt.

Markus Sulkupuro berättar att företags viktigaste tillgång är medarbetarna, eftersom de sitter inne med alla insikter som behövs för att svara på en organisations viktigaste frågor. Han berättar att PQM processer bygger på att ta vara på varje individs inneboende kunskap och engagemang – från ledningsgrupp genom hela organisationen.

Markus berättar om hur de, genom starka egna erfarenheter, brinner för att hjälpa företag att utveckla både ledare och medarbetare där hållbarhet är i fokus. Deras vision är – helping millions of people reach their goals. Markus menar att det ska göras med balans, både i arbete och privatliv. Han berättar att medarbetare i balans mår bättre och presterar bättre och att det är därför de bland annat mäter medarbetares Work-Life Balance Index.

"Med rätt kommunikation skapas en kultur där personalen mår bra och är motiverad. Det minskar sjuktal och ökar lönsamheten. Det behöver inte vara så svårt, bara man har rätt kunskap och verktyg", säger Markus.

Han lyfter att kommunikation är alltid svårt och kanske speciellt mellan anställd och chef. PQM förser företag med verktyg för ett tryggt och utvecklande medarbetarsamtal där ni sätter mål för att må bättre och utvecklas i arbetet. Genom att sätta mål i systemet och kontinuerligt följa upp att de slutförs, ökar produktiviteten och medarbetarnas motivation.

Markus berättar att de är övertygade om att en av de viktigaste aktiviteterna för att utvecklas som medarbetare är medarbetarsamtalet. De ger verktygen för att skapa återkommande möjligheter till nya insikter och för att förenkla samtalet, både för ledaren och medarbetaren.

PQM Systems har ett nätverk av partners som hjälper kunderna igång på ett effektivt sätt och som finns där som stöd med utbildning och coaching.

Exempel på referensprojekt: Nikita AB, Jätten Cater AB