Andreas Stenberg, avgående VD för Årets Kock AB. Foto Samuel Unéus

Andreas Stenberg lämnar som vd för Årets Kock

Efter fyra år som vd för Årets Kock AB lämnar Andreas Stenberg posten. Andreas har under sina år som vd framgångsrikt utvecklat både organisationen och tävlingen Årets Kock. Han lämnar vd-rollen för bolaget från årsskiftet men kommer att projektleda 2022 års tävling som tävlingsordförande. Tills en ny vd är rekryterad kommer Inger Myresten, marknadschef för Arla Foodservice gå in som tillförordnad vd för Årets Kock AB.

Andreas tog över som vd i samband med en större omgörning av Årets Kock 2017. Uppdraget från styrelsen var då att förstärka positionen som Sveriges mest prestigefulla gastronomitävling, få balans i ekonomin, etablera Årets Kock som mer än bara en tävling och fånga upp viktiga branschfrågor som hållbarhet, mångfald och kompetensförsörjning. Styrelseordförande Mårten Lyth är nöjd med utvecklingen under de senaste åren.

- Andreas har genomfört ett stort förändringsarbete både av organisation och tävling och vi är mycket nöjda över resultaten. Inte minst givet de utmaningar som pandemin har inneburit för branschen i stort de senaste åren. Årets Kock har dessutom fått mer medial uppmärksamhet och kännedomen har stärkts under Andreas tid. Andreas har varit helt central i denna utveckling och vi önskar honom all lycka till framåt, säger Mårten Lyth.

Andreas Stenberg frånträder vd-rollen vid årsskiftet men kommer att projektleda nästa års Årets Kock-final, den 39:e i ordningen som går av stapeln den 15 september 2022.

- Jag är väldigt glad och stolt över den fina utveckling som Årets Kock haft de senaste åren och under min tid som vd. Efter 4,5 år känns det nu som helt rätt tid att fundera över nästa steg i karriären. Att fortsätta vidareutveckla och driva den svenska gastronomin ligger mig varmt om hjärtat så jag planerar för att stanna kvar i branschen, säger Andreas Stenberg.

Rekryteringen av ny vd är påbörjad och tills posten är tillsatt kommer Inger Myresten att gå in som tillförordnad vd.

Om Årets Kock AB
Årets Kock AB:s uppdrag är att leda svensk gastronomi in i framtiden. Årets Kock är mer än bara en tävling. Årets Kock arbetar tillsammans med tidigare vinnare och branschen för att leda den svenska gastronomin in i framtiden och skapa utrymme och förutsättningar för de professionella kockarnas passion.

För mer information
Mårten Lyth, Styrelseordförande, Årets Kock AB, Marten.lyth@spendrups.se, mobil 070-3048993

Andreas Stenberg, VD Årets Kock AB, andreas.stenberg@aretskock.se, mobil 0709-242157