Vildsvin Foto: Kevin Jackson

Vildsvin - en av tävlingsuppgifterna i finalen av Årets Kock

Innan sommaren fick finalisterna i Årets Kock 2021 information om den första tävlingsuppgiften som är att laga en varm huvudrätt på gul lök som huvudråvara. Nu har ytterligare en finaluppgift släppts: att laga en varm huvudrätt på vildsvinskarré.

-Vildsvin är en fantastisk råvara med en välbalanserad, elegant och mild viltsmak. En underutnyttjad råvara som både är svensk och klimatsmart. En råvara som vi skulle kunna använda mycket mer av i våra kök, säger Stefan Eriksson, Råvaruansvarig för Årets Kock.

Här är några av de kriterier som måste uppfyllas i tävlingen:

• Vildsvinskarrén ska helstekas och måste vara fylld eller späckad.
  • Vid servering tillåts endast kött och sås på tallrik. Sås är obligatoriskt och får enbart serveras på tallriken.
  • Till rätten ska ett valfritt tillbehör serveras à part. Tillbehöret måste innehålla kantarell som ska framgå visuellt eller smakmässigt i tillbehöret.

Årets Kock är SM i professionell matlagning och består av tre tävlingsfaser: anmälan, kvaltävling och finaltävling. Under tävlingens gång kommer juryn att bedöma tävlingens olika delmoment. Juryordförande för Årets Kock 2021 är Tommy Myllymäki. Finalen i Årets Kock sker den 16 september.

För mer information:
Andreas Stenberg, VD Årets Kock, Andreas.stenberg@aretskock.se telefon 070-924 21 57