Sverigepremiär för Bollinger R.D. 2004

Bollinger R.D. 2004 – ett unikt vin i mycket liten produktion

Den 20 april är det Sverigepremiär för den nya årgången av Bollinger R.D. och årgång 2004 lanseras på marknaden. En lansering av R.D. är alltid unikt, inte bara för att det är ett av Madame Lily Bollingers många bidrag till huset utan också för det hantverk som krävs för att producera ett sådant unikt vin.

Bollinger R.D. är ett unikt vin som skapat en helt egen kategori, det är förvisso en prestigecuvée men inte i en spektakulär specialflaska, allt satsas på innehållets kvalitet och stil. R.D. är ett av Madame Lily Bollingers många bidrag till huset och lanserades första gången 1967, då i den högklassiga och mycket lagringsdugliga årgången 1952. Den R.D. 2004 som nu lanseras drygt 50 år senare är i allra högsta grad en värdig medlem i den förhållandevis korta raden av R.D.-årgångar, det är faktiskt bara 25 årgångar som sedan 1952 befunnits värdiga att bli en R.D.

Produktionen är mycket begränsad – Bollinger står för ungefär en procent av volymen i Champagne och R.D. utgör ungefär en procent av Bollingers produktion.

”Recently Disgorged”

R.D. står för ”Recently Disgorged” vilket innebär att vinet lagras länge, ofta ett drygt decennium, på sin jästfällning och degorgeras, skiljs från jästen, strax innan de lämnar huset. Den långa tidens kontakt med jästen ger en unik karaktär med massor av rostat bröd, brioche och ibland en ton av skogssvamp och multna löv. Degorgeringsdatum står alltid angivet på baksidesetiketten så att man kan se exakt hur länge varje enskild flaska lagrats.

De årgångar som väljs ut har alla kvalitet och koncentration men också den höga syra som krävs för att leva och utvecklas under mer än tio år i Bollingers källare. Årgång 2004 i Champagne producerade just den typen av vin, året var både svalare och torrare än normalt, något som ledde till att druvorna mognade långsamt och utvecklade stor aromrikedom samtidigt som syran låg kvar på en hög nivå, något som gav en härlig friskhet åt vinet.

Årgången har en blend som är mycket typisk för R.D., 66 % Pinot Noir och 34 % Chardonnay, 16 olika byar är representerade i årets cuvée – en stor majoritet från Bollingers egna vingårdar. Som alltid för R.D. är basvinerna till 100 % jästa på ekfat, detta för ökad komplexitet men också som en vaccination mot den oxidation som vinet utsetts för under sin långa lagring.

Vinmakarens kommentar

Gilles Descotes, chefsvinmakare hos Bollinger:

”Bollinger R.D. 2004 har lagrats i mer än 13 år i våra källare innan vi degorgerade de första flaskorna. Vinet visar all den briljans som finns i årgången, det är generöst med intensiva aromer och en för sin ålder ojämförlig friskhet. Det är redan perfekt men har också balans och struktur för att tåla ytterligare lagring.”

Hantverk och tid

Basvinet jäses på gamla ekfat, Bollinger har som enda Champagnehus en anställd tunnbindare som kontinuerligt renoverar faten, de äldsta är drygt 100år! Man är inte ute efter de aromer som ny ek ger, bara efter den mikrooxidation som fatjäsning ger. Varje fat provas individuellt innan det får ingå i den slutliga blenden. Lagringen sker sedan under naturkork, inte kapsyl som är det vanliga i distriktet, anledningen är att en naturkork skyddar vinet bättre under den exceptionellt långa lagringstiden och låter vinet utvecklas på ett bättre sätt. Efter avslutad lagring blir det manuell remuage, skickliga yrkesmän skakar, vrider och tiltar successivt flaskorna för att jästfällningen ska samlas precis under korken. Degorgeringen sker ”á la volée”, för hand och utan frysning av jästproppen. Varje flaska kontrolleras sedan innan den toppas upp med samma vin och en minimal dosage, Bollinger R.D. är en extra brut med en sockerhalt på bara 3g/l.

Mycket möda och mycket tid som skapar ett stort och unikt vin.

Bollinger R.D. 2004

Lansering: 20 april