Exklusiv lansering av Champagne Bollinger PN VZ16

Exklusiv lansering av Champagne Bollinger PN VZ16

Den 7 september släpps den andra upplagan i Champagne Bollingers serie PN. Inför varje lansering sker en omfattade blindprovning för att välja ut den allra bästa crun och den här gången är det PN VZ16 som lanseras på marknaden. Serien är 100 % Blanc de Noir och är en hyllning till champagnehusets historia och signum i användandet av just druvan Pinot Noir i alla sina champagner.

Pinot Noir, Champagne Bollingers signum och en av grundpelarna i den unika stilen. Genom hela sortimentet är druvan dominerande och i mångt och mycket har man byggt sitt rykte genom att uppvisa dess mångsidighet. I en vision om att ge Pinot Noir-druvan ett eget uttryck skapades serien PN - Pinot Noir som är den andra Blanc de Noir serien utöver ultraprestigevinet Vieilles Vignes Françaises.

Med Bollinger PN belyser champagnehuset de olika uttryck som druvan kan ta beroende på vingårdsläge och terroir. Konceptet är tydligt, varje år ska den absolut bästa Pinot Noiren som huset har att tillgå väljas ut genom en omfattande blindprovning. Första lanseringen var PN VZ15 och även för lanseringen av 2016 kvalificerade sig Verzenay som det bästa basåret. Varje utgåva ska ha sitt unika uttryck och Bollinger PN VZ 16 är en unik tolkning av Pinot Noir från Verzenay 2016.

PN VZ16: harmoni och finess

Den andra upplagan i Bollinger PN-serien; PN VZ16 är en champagne med unikt uttryck och uppvisar de distinkta särdragen av viner från Verzenays terroir. Majoriteten av blenden består av Pinot Noir med djup och elegans från just Verzenay men man har också adderat druvor från Avenay och Tauxières för att ge ytterligare komplexitet till blenden.

2016 var ett gynnsamt år för Pinots Noir från Montagne de Reims, och särskilt på vingården Verzenay. Där låg druvornas naturliga mognad på 10,6 grader, medan genomsnittet i Champagne låg på 9,8, vilket gav vinet generositet och finess. Andelen av reserve-viner som används bidrar till vinets exceptionella aromatiska intensitet, speciellt de Pinots Noir som lagrats i magnumbuteljer under närmare 10 år. Det äldsta reserve-vinet som används kommer från årgång 2006.

I glaset öppnar denna VZ16 -upplaga upp sig med fruktiga toner av äpple, rabarber, kvitten och mirabellplommon. Den rika, komplexa doften utvecklas sedan mot hasselnötsaromer. I gommen ger vinet en underbar krämig mousse som antyder om vinets höga kvalitet. Smaken bjuder på exotiska smaker tillsammans med brioche och inslag av mogen frukt och ett avslut av mineral.

Bollinger PN VZ16 lanseras i Systembolagets exklusiva sortiment den 7 september i en upplaga om 400 flaskor med art.nr 93840, priset ligger på 899 kr.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se