Bergo Flooring utses till officiell golvleverantör av Danska Basketförbundet

Bergo Flooring utses till officiell golvleverantör av Danska Basketförbundet

Sportgolvsleverantören Bergo Flooring blir ny partner till Danska Basketförbundet. Avtalet, som bland annat innefattar golv till 3x3 basket utomhusspel, är skrivet över 2 år.
– Vi har arbetat med golvlösningar för basket under många år och vet vad ett sportgolv i olika klimat och med olika förutsättningar kräver. Vi levererar golv med hög kvalitet och rätt egenskaper för att skapa så bra förutsättningar som möjligt. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Danska Basketförbundet, säger Peder Ståhl Projektansvarig Sport på Bergo Flooring.

Med 50 års erfarenhet är Bergo Flooring en erfaren aktör som har levererat 1000-tals sportbanor till bland annat föreningar, skolor och kommuner runtom i världen.
Basketplanerna är certifierade av internationella basketförbundet FIBA, vilket är en viktig kvalitetsstämpel, både för företaget och produkterna.

– Vi arbetar aktivt med partners som kan hjälpa 3x3 basket att växa. Genom samarbetet med Danska Basketförbundet, kan vi erbjuda en professionell lösning som skapar gemenskap, glädje, integration och bättre hälsa, fortsätter Peder.

Basket 3x3 är en strukturerad tävlingsform av streetbasket och är en enklare, mer avskalad form av basket. Tävlingsformen är en av världens mest växande sporter och har även blivit officiell tävlingsgren i OS. I Danmark ökar intresset för sporten och sedan 2013 har förbundet fått en ökning av tusen nya medlemmar per år. Idag utövas sporten oftast på till exempel gamla uttjänta asfaltplaner. Behovet finns av bra, tillgängliga och attraktiva basketplaner i Danmark.

Peder Ståhl, Bergo Flooring och Sebastian Brydegaard, SBB tar i hand utanför huvudkontoret Idraettens Hus i Brøndby och ser fram emot samarbetet som de hoppas kommer lyfta basketen i Danmark.    Foto: DBBF

– Vi är oerhört glada att vi har knutit till oss den bästa leverantören för utomhussportgolv. Partnerskapet innebär att förbundet får en attraktiv basketplan för nationella spel samt att föreningar och distrikt får en möjlighet att införskaffa utmärkta golv och på så sätt öka chanserna att locka spelare genom flera spelytor. Genom att skapa attraktiva och professionella basketplaner, tror vi att intresset för basket kommer öka ännu mer. Vi delar också Bergo Flooring’s vision om att uppmuntra barn och unga till fysisk aktivitet och exakt det vill vi arbeta med också, säger Sebastian Brydegaard, direktör på Danska Basketförbundet.