BRUNKULLANS TEMAKERSKA INSPIRERAR

Brunkullans temakerska - Fia Gulliksson har blivit utsedd till Sveriges femte främsta inspiratör för en hållbar livsstil. Det är magasinet CAMINO som i sitt September-nummer 2009 presenterar Sveriges 15 främsta inspiratörer efter en omröstning på nätet.

- Att bara bli nominerad kändes oerhört stort. Speciellt med tanke på de andra namnen på listan, Christian Azar, professor i fysisk resursteori och författare till boken "Makten över klimatet", duktiga Ekokocken Carola Magnusson och Mats-Eric Nilsson, författare till boken "Hemlige kocken" och "Äkta vara".

- Att sedan hamna ibland de topp fem efter en omröstning på nätet känns oerhört omvälvande och hedrande, säger temakerskan och ekogastronomen Fia Gulliksson.

Fia Gulliksson hoppas att utmärkelsen inspirerar fler till att se holistiskt på sitt företagande. Ett synsätt där dagens överdrivna tempo och vinstfokus inte styr utvecklingen. Istället sätts ekologiska-, hälso-, sociala- och kulturealla aspekter först.

- Det leder till en överlägsen och meningsfull företagskultur och "riktiga" vinster, menar Fia Gulliksson.

Fotograf: Tina Stafrén

• www.brunkullan.com