Claremont startar bolag - hjälper kunder med komplex och storskalig e-handel

Företag kämpar idag med sin digitala affär. Steget att öppna en webbshop är redan taget, men att lyckas med komplex e-handel kräver ett helhetsgrepp; från kundresa och användarupplevelse till kampanjhantering, lojalitet, logistik och produkthantering, menar Mikael Jonsson, VD för Claremont Enterprise Commerce.

Det är en sak att skapa en e-webbshop som är åtkomlig över hela världen. Det är en helt annan att etablera logistikprocesser, lokala anpassningar för olika betalsystem och att differentiera varuutbudet baserat på marknad. Komplex e-handel påverkar en organisations alla delar.

Claremont, ett management- och IT-konsultföretag, stöttar företag i alla avseenden; från strategi, projekt- och kravledning till implementation, test och förvaltning. Nu startar Claremont dotterbolaget Claremont Enterprise Commerce som har till fokus att stötta kunderna i utveckling och förvaltning av komplexa e-handelslösningar.

- Vi ser en ökad efterfrågan på kompetens inom just komplex e-handel. Företagen söker en partner som kan hjälpa dem att ta ett långsiktigt helhetsgrepp om deras digitala affär, säger Mikael Jonsson VD för Claremont Enterprise Commerce.

Att till fullo driva sin affär i digitala kanaler genomsyrar hela organisationen. Det innebär att aktivt saluföra sina varor och att följa en genomarbetad och tydlig kampanjplan där grillkol exponeras hårt i maj. Det kan också innebära att vädret där kunden befinner sig, styr vilka produkter som för närvarande exponeras; paraplyer och gummistövlar där det regnar och solglasögon och sandaler där solen skiner.

Ett helhetsgrepp om den digitala affären kräver också en genomtänkt kundupplevelse. Från effektiv produktexponering i alla sammanhang, till köp och leverans. Världens bästa e-handel raseras fullständigt om själva leveransen inte fungerar smidigt.

B2B närmar sig konsumenten

Traditionellt använder B2B-företag mellanhänder för att distribuera produkt till slutkonsument. Dessvärre leder återförsäljare till omedelbar konkurrens och förlorad kontroll av kundresan. Trenden

visar dock att B2B-företag går mot starkare ”egna” varumärken och försök till att ta ett grepp om slutkonsumenten. B2B blir B2C.

Det är också viktigt att skilja på kund och konsument. Traditionella CRM-lösningar hanterar ofta kunder men konsumenter är något annat.

- Vi har under en tid hjälpt ett stort, globalt elektronikföretag att göra denna resa. Med hjälp av en egen digital affär kan de attrahera och påverka konsumenten direkt. På så sätt bryter de sig loss från beroendet av återförsäljarkanaler och skapar relation direkt med slutkonsumenten.

Även om dessa företag är mogna vid tanken av en e-handel fastnar de dock oftast vid de första utredningarna:

- Som med de flesta förändringsprojekt tenderar vi att göra det till något större än vad det behöver vara. Vi målar upp en målbild som ofta resulterar i en omöjlig ekvation med dyra påföljder. Men, att starta en helomfattande digital affär är en resa: det viktigaste är att man börjar!

Mikael Jonsson menar att lösningen ligger i att börja i liten skala. I kundsamtal måste Claremont ofta bromsa ner scope:t och uppmana kunden att våga testa i mindre skala.

- De som lyckas är de som kommer igång. Vårt tips är att dela upp det i mindre, värdeskapande business case. På så sätt får kunden möjlighet att lära sig av sina misstag och göra förbättringar. Mät effekterna och känn seger!