Sollidens slottspark och utställningen ”Inglasat" fick kungligt besök på invigningen.

Kungaparet invigde utställningen ”Inglasat” på Sollidens slott

I lördags öppnade utställningen ”Inglasat” på Sollidens Slott med fyra av Classicums växthus och orangerier. Det är sjunde året i rad som Sollidens Slott bjuder till Idéträdgårdsutställning på Gustaf V:s gamla krocketbana. Fyra kända profiler, Gunnel Carlson, Karin Fransson, Lotta Sjöberg och Karl-Fredrik ”från Eklaholm” Gustafsson, inspirerar besökarna genom att inreda varsitt växthus på sitt alldeles egna unika sätt.

- Vi är så nöjda med denna utställning och hoppas att många besökare kommer för att njuta av allt det vackra. Vi är fortfarande tagna av invigningen, Kungens invigningstal, kungaparets genuina intresse och det fina samarbetet med Sollidens personal. Sollidens slottspark och utställningen ”Inglasat”är ett utflyktsmål att sätta högt upp på listan i sommar, säger Classicums VD Anna Bertland.

Årets utställning på Sollidens Slott handlar om växthus, dessa rum i trädgården som inte bara är en plats för odling utan även för rekreation, kreativitet och umgänge. De fyra kreatörerna och trädgårdsälskarna har fått äran att inreda utställningarna på sitt eget personliga sätt och utställningen är öppen till den 3e oktober.

I Gunnel Carlsons växthus förs gästerna tillbaka till Carl von Linnés tid och en härligt inspirerande resa med såväl unika växter som inspirerande texter.

Karl Fredrik och Petter ger en smak av medelhavet med fantastiska träd, Prosecco i vinkylen och passionerade texter om citrusträd. De har byggt upp ett ”växthus för livsnjutaren” och ett rum som man aldrig vill lämna.

Lotta Sjöberg, årets ölänning, och keramiker har inrett Classica med sin egna keramik i en härligt grönskande paviljong med sina egendrejade lampor i många olika färger perfekt komponerade tillsammans hängande från kupolen.

Karin Fransson har inrett sitt växthus med fokus på odling för att förmedla odlingsglädje kombinerat med matlagning på högsta nivån, med doft av kryddor och annat njutbart.

- Att besöka Solliden är som att träda in i en saga. Historiken, värmen, doften, kreationerna och den ofantligt välskötta trädgården. Att sedan besöka våra växthus och orangerier inredda på fyra helt olika sätt kommer att höja upplevelsen ytterligare, säger Anna Bertland.

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag 15 anställda. Classicum har utställningar i Svedala, Solna och under 2019 öppnades även en mindre utställning i Skara genom en samarbetspartner. Under sommaren 2021 öppnas utställningen ”Idéträdgård glasade rum” på Solliden Slott med fyra av Classicums växthus och orangerier. Personalen i företaget har olika bakgrund och utbildning, för att komplettera varandra väl och många har intresse och erfarenhet av trädgård och odlingsteknik i växthus, en del med utbildning från Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Hög kompetens hos medarbetarna och stort engagemang är en viktig ledstjärna i bolaget. Se mer på www.classicum.se

Instagram: classicum.se Facebook: Classicum Växthus AB