IGENKÄNNING I COACHING OCH HANDLEDNING

Många av de coacher som jag mentorcoachar och handleder berättar att de känner igen sig i sina klienter. Det handlar om ämnen och processer som coachen själv har i sitt liv eller har haft. Inom handledningen kallar vi det för parallell processer.

En lärare på min terapeututbildning på HumaNova sa alltid: ”Man får de klienter man förtjänar”. Jag har tänkt många gånger på det både som coach och terapeut och tycker att det stämmer väldigt väl. I takt med min egen utveckling attraherar jag olika sorters klienter.

För mig är igenkänningarna oftast odramatiska men emellanåt kommer en utmaning. Jag funderar också över huruvida det är bra eller dåligt att dela igenkänningen med sina klienter. Jag brukar landa i ”vad gagnar klienten?”. Förut var min regel att aldrig säga något om mig och mina processer till mina klienter, men jag har märkt att det gagnar en del att få bekräftelse i att jag förstår/ vet hur det är och att någon annan har ”samma” problem. Ibland är parallell processen ett hinder. Skönt då att ha en handledare att vända sig till. I mitt fall heter hon Monica Ross och finns på Irland.

Hur är det för dig? Hur gör du när en igenkänning visar sig?

Läs hela bloggen på http://coachspiration.blogg.se/

• coachutbildning
  • monica ross