MÖT RÄDSLOR I COACHING

När vi coachar möter vi ofta på hinder och motstånd till förändring. Ibland är detta något som klienten är medveten om men ibland är det omedvetet. Oavsett vilket kommer det förr eller senare att uppenbara sig som någon form av energiförlust t ex trötthet, förvirring, tröghet eller brist på motivation. Jag har märkt, när jag coachar och superviserar (handleder), att det ofta handlar om rädslor.

När vi coacher vågar fråga om och möta våra klienters rädslor så sker ett energiskifte. Bara genom att prata om rädslan så börjar den att avta. Vi behöver inte oroa oss för att det ska leda in i en terapeutisk process – även om det behövs för vissa klienter – utan bara möta och bekräfta vår klient samt be klienten utforma en handling för att själv jobba vidare med sin gremlin (rädsla).

Så sent som denna vecka hade jag tre klienter på en dag som alla hindrade sitt växande genom att låta sin rädsla styra. De var alla mer eller mindre medvetna om sin rädsla. Men när vi hade pratat om den och jobbat med den – bland annat genom att identifiera den och se hur den tjänat respektive begränsat – kunde klienterna få energi till förändring.

Hur ofta möter du rädslor när du coachar?

Hur hanterar du dina egna rädslor?

Läs hela bloggen på http://coachspiration.blogg.se/

• möt rädslor i coaching
  • gremlin
  • rädslor