Först med Net Zero-löfte för framtidens klimat

Först med Net Zero-löfte för framtidens klimat

Compass Group är det första internationella företaget i branschen som har åtagit sig att uppnå Net Zero 2050, globalt och i hela värdekedjan. Ett klimatlöfte som vi kallar Planet Promise.

Senast år 2050 ska Compass Groups globala verksamhet vara Net Zero. Net Zero, som är synonymt med klimatneutral, innebär att man ska vidta åtgärder för att minska utsläpp och sätta mål enligt 1,5-graders målet. Återstående utsläpp klimatkompenserar man för genom certifierade projekt.

– Vår satsning Planet Promise inkluderar höga mål för minskade utsläpp under det kommande decenniet. Målen är knutna till Science Based Targets-initiativet, SBTi, som hjälper företag att sätta klimatmål som är vetenskapligt förankrade och i linje med Parisavtalet. Åtagandet innebär också att vi ska bli koldioxidneutrala inom vår verksamhet till år 2030, säger Annika Skogvik, Sustainability Manager & Sustainability Lead Nordics, Compass Group Sverige.

Utsläppsminskning i alla led
Klimat och utsläpp från verksamheter omfattar tre så kallade scope. Scope 1 omfattar direkta växthusgasutsläpp från verksamheten, i vårt fall utsläpp från våra fordon. Scope 2 omfattar indirekta utsläpp från inköpt energi för att driva vår verksamhet. Scope 3 omfattar utsläpp som genereras vid produktion av de råvaror och produkter som vi köper in.

– Vi för också en löpande dialog med våra kunder, och utbildar dem i att göra hållbara val. Det gör vi bland annat genom våra uppskattade klimatfrukostar där vi pratar om hur klimat, mat och hälsa hänger ihop. Vi arbetar också med nudging, som är ett av de bästa knepen för att få matgästen att öka fokus på det gröna. Vi väljer till exempel att presentera det gröna först på menyn, placerar det gröna centralt i matsalen och blandar i grönsaker och rotfrukter i grytor och färs, berättar Annika Skogvik.

Storlek ger genomslag
Vår strävan är att nå Net Zero tidigare än 2050, om det är möjligt får kommande beräkningar och framtidsscenarion utvisa.

– Eftersom Compass Group är världens största livsmedelskoncern, som serverar över 5,5 miljarder måltider per år, kommer våra insatser verkligen att göra skillnad, avslutar Annika Skogvik.

Compass Group kommer att vidta en rad åtgärder för att uppnå Net Zero-målet, exempelvis:

• ha en 100 % fossilfri fordonspark

• köpa in 100 % förnybar el

• skapa menyer som är ännu mer klimatsmarta

• se över möjliga projekt inom, och inköp av råvaror, från regenerativa jordbruk

• fokusera på förpackningslösningar för att ytterligare minska engångsplast

• investera i klimatpositiva projekt, som till exempel innebär återplantering av skog och att säkerställa biologisk mångfald.