Fredrik Andersson, ny Culinary Manager på Compass Group (Fotograf Per Erik Berglund/Znapshot AB)

Compass Group förstärker sitt Culinary Team – rekryterar tidigare landslagskocken Fredrik Andersson

På bara en månad har det kulinariska teamet på Compass Group utökats med två tidigare landslagskockar. Den 1 mars började Krister Dahl som ny Culinary Director på Compass Group Sverige och från den 1 april är Fredrik Andersson ny Culinary Manager. Båda har en gedigen erfarenhet av matlagning i världsklass.

Fredrik Andersson har en lång meritlista som kock och matlagare på landslagsnivå. Vid årsskiftet lämnade han Svenska kocklandslaget efter åtta år, varav fyra år som lagledare. Bland annat lyckades han under en 14-månaders period ta Sverige till seger i World Cup Luxemburg samt en silverplats i Culinary Olympic. Senast kommer Fredrik från en tjänst som utbildningsansvarig på Werners Gourmet service.

- Jag är mycket stolt över att förstärka vårt kulinariska team med Fredrik Andersson och att vi åter ska laga mat och driva utveckling tillsammans. Fredriks erfarenhet av matlagning och känsla för råvaror kommer göra honom perfekt i rollen att säkerställa Compass Groups höga ambition inom hela måltidsupplevelsen, säger Krister Dahl, Culinary Director på Compass Group.

Fredrik Andersson kommer att ingå i Compass Groups Culinary Team och arbeta med att utveckla det kulinariska erbjudandet, menyer och koncept. Dessutom kommer han vara med i processen att starta ett nytt tävlingsteam som skall representera Compass Group internationellt.

Rekryteringen av både Krister Dahl och Fredrik Andersson är en del av en större satsning som Compass Group gör på hela den nordiska marknaden för att ytterligare stärka positionen som ledande inom måltidslösningar.

Krister Dahl, Culinary Director, har en lång och gedigen erfarenhet som kock i världsklass och stor passion för mat. Tillsammans med Svenska Kocklandslaget har han bland annat vunnit fyra OS-guld i Culinary Olympics, ett OS-brons, två World Cup guld och två World Cup silver. Krister är den enda kocken på den kulinariska olympiska arenan som uppnått fyra olympiska landslagvinnande guldmedaljer.

Fakta Fredrik Andersson
Ålder: 38 år
Hemort: Bosatt i Ingared strax utanför Alingsås
Familj: Flickvän
Antal år inom Svenska Kocklandslaget: 8

Tävlingsmeriter i urval: Vinnare av Årets Köttkock 2009, VM-silver 2014, 2:a i Nordiska Mästerskapen 2014, 2:a i Global Chef 2016 och VM-guld 2018.

Compass Group är ledande måltidsleverantör i Sverige och levererar förstklassig mat och
service på fler än 450 enheter runt om i landet. Verksamheten omsätter ca 3 miljarder kronor och drivs under varumärkena Eurest, Medirest, Chartwells, Levy Restaurants, Amica, Food & Co, Försvarsrestauranger, Tastory och Hav a Java. Compass Group Sverige är en del i koncernen Compass Group PLC och förvärvade Fazer Food Services den 31 januari 2020. Koncernens omsättning uppgår globalt till £25 miljarder (2019), med över 600 000 anställda i 45 länder och servering av 5,5 miljarder måltider årligen. Läs mer om oss på  www.compass-group.se

Susanne Moland

Operational Excellence Director +46(0)72-222 54 20