Krister Dahl, ny Culinary Director på Compass Group Sverige.

Krister Dahl ny Culinary Director på Compass Group

Den 1 mars tillträder Krister Dahl som ny Culinary Director på Compass Group Sverige. Detta är en del av en större satsning som Compass Group gör på hela den nordiska marknaden för att ytterligare stärka positionen som ledande inom måltidslösningar.

Krister Dahl har en lång och gedigen erfarenhet som kock i världsklass och stor passion för mat. Tillsammans med Svenska Kocklandslaget har han bland annat vunnit fyra OS-guld i Culinary Olympics, ett OS-brons, två World Cup guld och två World Cup silver. Krister är den enda kocken på den kulinariska olympiska arenan som uppnått fyra olympiska landslagvinnande guldmedaljer.

Därutöver har Krister under sin långa karriär varit involverad i såväl Nobelmiddagen (2007) som ansvarig för kung Carl XVI Gustafs 60-årskalas (2006).

Mellan 2011–2018 var Krister Dahl ansvarig för Gothia Towers och Svenska Mässans kulinariska utveckling, vilket bland annat resulterade i en Michelinstjärna för restaurangen på Upper House.

- Jag ser med stor spänning fram emot att få välkomna Krister Dahl som ny Culinary Director på Compass Group. Krister kommer ha en nyckelroll i vårt fortsatta arbete med att etablera Compass Groups position som nummer ett när det gäller måltidsupplevelser. Krister är med sin unika kompetens och erfarenhet inom det kulinariska området som gjord för att ta sig an detta uppdrag och jag har stort förtroende för hans kunskap, säger Robbie Robertson, COO på Compass Group Sverige.

Både utveckling och ledarskap ingår i rollen
Krister Dahl kommer i sin roll som Culinary Director både driva och fortsätta utveckla Compass Groups kulinariska team, inklusive menyer och koncept, erbjudanden, coachning och tävlingar i nära samarbete med övriga Norden. I rollen ingår vidare att leda ett nätverk av kockar som ska representera företaget nationellt och internationellt för att stärka Compass Groups position på marknaden.

- Compass Group befinner sig i en spännande fas både med att växa i Sverige och i och med den kulinariska utvecklingen som nu förstärks. Jag ser med spänning fram emot att gå in i detta uppdrag men också naturligtvis att få lära känna duktiga kollegor som är lika passionerade för mat som jag, säger Krister Dahl.

Krister Dahl är bosatt i Göteborg och kommer att variera sin arbetsplats mellan både Göteborg och Stockholm framöver.

Fakta Krister Dahl:
Ålder: 47 år
Hemort: Bosatt i Mölnlycke utanför Göteborg
Familj: Fru och tre barn
Antal år inom Svenska Kocklandslaget: över 20

Urval från meritlistan:

1993 Junior-SM (tredje plats)

1994 Finalist Årets Kock

1996 Culinary Olympic i Berlin, Olympisk mästare med Juniorlandslaget

1997 Medlem i Scenska Kocklandslaget

2000 Culinary Olympic i Erfurt, olympisk guldmedaljör med Svenska Kocklandslaget

2001 – 2004 Lagkapten för Svenska Kocklandslaget

2002 Finalist Årets Kock

2002 VM i Luxemburg, guldmedalj.

2004 Culinary Olympic i Erfurt, olympisk guldmedaljör med Svenska Kocklandslaget

2005 – 2012 Lagledare för Svenska Kocklandslaget

2006 Ansvarig för kung Carl XVI Gustafs 60-årskalas

2007 Ansvarig för Nobelmiddagen