Compass Group lanserar Unwaste Yourself  - en innovativ AI-tjänst för minskat matsvinn

Compass Group lanserar Unwaste Yourself - en innovativ AI-tjänst för minskat matsvinn

Nu är den här – betaversionen av vår helt nya AI-tjänst som genom endast en bild identifierar kylskåpets ”osynliga” måltider och levererar recept baserat på råvaror och matrester som annars skulle blivit matsvinn.

Unwaste Yourself är en kostnadsfri webbapp utvecklad av Compass Group, som använder avancerad artificiell intelligens för att hjälpa konsumenten att omvandla sitt matsvinn till nya måltider. Användaren fotograferar överblivna matrester med sin mobil och därefter genereras tre receptförslag baserat på vad som finns på bilden.

- Vi är väldigt stolta över att introducera Unwaste Yourself, en tjänst som kan underlätta både för den enskilda individen men också bidra till att minska den globala klimat- och miljöpåverkan som matsvinn har. En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp. Bara i Sverige slänger hushållen varje år cirka 15 kilo ätbar mat per person*, vilket är på tok för mycket, säger Annika Skogvik, hållbarhetschef på Compass Group.

Så fungerar AI-tjänsten Unwase Yourself steg för steg:

1. Gå in på https://unwasteyourself.se/upptack-dina-osynliga-maltider
    2. Ta bild med din mobiltelefon på de överblivna ingredienser och råvaror du har i kylskåpet/skafferiet som du vill använda.
    3. AI-tjänsten letar nu fram tre recept som matchar dina ingredienser. Recepten genereras från receptbanker över hela världen.
    4. Välj recept du vill gå vidare med för vidare instruktioner.
    5. Laga och njut av en ny god måltid

Målet inom Compass Group Sverige är att halvera matsvinnet fram till 2030 (basår 2019), vilket i praktiken innebär max 32 gram svinn per gäst.

-Vi är än så länge bara i början av denna spännande utveckling och Unwaste Yourself kommer bara bli bättre och bättre ju mer tekniken utvecklas. Compass Group har länge legat i framkant globalt när det gäller kampen mot matsvinn och nu tar vi vårt engagemang ytterligare ett steg, säger Annika Skogvik.

*Källa: Naturvårdsverkets siffror från 2022