Säkerhet du kan lita på hela vintern. Våra däck.

Continental Däck tipsar - dags att preppa bilen inför vinterkörning

Vintertid är i sikte och med det också hög tid för att preppa bilen och se över sin beredskap. I takt med att temperaturen drar sig mot nollgradigt och mörkret smyger sig på allt tidigare så gäller det att förbereda sig och se över bilens nödlägespaket. ”Under året har många hushåll lärt sig att preppa hemmet med torrvaror och nödvändiga artiklar, vi vill lyfta in och uppmärksamma vikten av samma tänk i bilen”, säger Per Linder, produktchef på Continental.

Göteborg den 20 oktober. Att hoppas på det bästa men förbereda sig för det värsta är en saying som ofta hörs i samband med krisberedskap och som även kan sammanfatta planeringen inför en bilresa. Under vinterhalvåret kan både mörker, vilda djur och hastig halka orsaka plötsliga komplikationer ute på vägarna. För att stå förberedd så listar Continental Däck här fem tips och råd kring förnödenheter som är bör finnas till hands i bilen och vad som är viktigt att tänka på innan resan ute på vintervägarna startar.

Continental Däck tipsar:

• Ha alltid ett nödlägespaket i bagageluckan bestående av reflexväst, ficklampa, första-hjälpen-kitt, varningstriangel, värmeljus, spade samt extra varma kläder och skor för att kunna hålla värmen vid ett eventuellt stopp.
  • Förvara alltid ett par solglasögon i bilens handskfack då solljus under vintern reflekteras extra starkt vid snö.
  • Vid längre resor, medtag något att äta och dricka så inte energin tryter vid ett längre stopp.
  • Fyll på spolvätsketanken med koncentrerat frostskyddsmedel och vatten så att vätskan inte fryser på glaset.
  • Fyll tanken eller ladda batteriet om bilen är en elbil. Batteri laddas ur snabbare när det är kallt ute.

Continentals ambassadör, tillika racingstjärnan, Mikaela Åhlin-Kottulinsky delar här med sig av sina tips inom ämnet.