Uppsala på 55:e plats bland europeiska kongresstäder och tredje bästa i Sverige

PRESSMEDDELANDE                                                      2011-07-04

Uppsala på 55:e plats bland europeiska kongresstäder och tredje bästa i Sverige

2010 var ett starkt år för Uppsala som värdstad för internationella möten. Ur den statistik som årligen tas fram av ICCA* och som publicerades i dagarna, gav 2010 års möten Uppsala en 96:e (121) plats på världsrankingen, en 55:e (67) plats i Europa och sedan många år tillbaka innehar Uppsala en nationell 3:e plats (3). Inom parentes anges siffrorna för 2009.

Den europeiska 55:e platsen delar vi med Moskva, Bergen och Montpellier. Av våra nordiska grannar så var det endast Tampere som icke-huvudstad som slog Uppsalas placering. Detta med tre fler möten.

Stark mötesindustri
Svensk mötesindustri är stark. Som mötesnation ligger Sverige på 16:e plats i världen och 10:e plats i Europa och detta gav bäst placering av alla nationer i Norden.

Flest möten per år har den österrikiska huvudstaden Wien med 154 möten. Vår svenska huvudstad kom på en 17:e plats med 89 möten, knappt slagen av Köpenhamn. Drygt 80 % av de internationella mötena arrangerades i Sveriges fyra storstäder. Stockholm stod för drygt hälften. Göteborg stod värd för 34 godkända möten, följt av Uppsalas 19 möten och Malmös 12 möten.

Uppsala är Sveriges tredje mötesstad
– Vi är den tredje mötesstaden i Sverige, efter Stockholm och Göteborg. Vikten av att fortsätta utveckla mötesindustrin i Uppsala samt att underlätta för våra lokala värdar i arbetet med att ansöka om, planera för och genomföra möten förlagda till vår destination är stor, säger Anna Lindström, marknadschef Affärsturism på Destination Uppsala.

– Städer som Malmö (12 möten) och Lund (11 möten) har en mycket stark utveckling och överlag i Sverige ser vi en motiverad och kraftfull satsning inom conventionområdet. Det är viktigt att Uppsala hänger med i den utvecklingen, avslutar AnnaLindström.

En fördubbling av antalet mötesdeltagare

Vid SLU och Uppsala universitet har antalet deltagare vid de vetenskapliga konferenserna ökat betydligt under 2010. Det totala antalet deltagardagar 2010 för våra två universitet i Uppsala var 30 000, mer än en fördubbling jämfört med 2009.

-         Flera stora internationella konferenser som pågått under 3-6 dagar har bidragit till detta resultat, säger Tia Eriksson, Konferenschef för SLU och Uppsala universitet.

2010 har varit ett helt fantastiskt år

På Uppsala Konsert & Kongress ser siffrorna för 2010 väldigt bra ut.

Under 2010 har totalt 558 konferenser, kongresser och events i 695 dagar med 56408 deltagare genomförts. Och det var bara det tredje hela verksamhetsåret för Uppsala Konsert & Kongress AB som ju är en ganska ny anläggning i sammanhanget.

-         Vi kan se en glädjande ökning av antalet större möten med fler än 500 deltagare som stannar längre. 2010 har varit ett helt fantastiskt år, säger Nina Svanberg, Uppsala Konsert & Kongress.

Det finns alla skäl till att fira framgångarna

Att ansöka, planera och genomföra en kongress eller konferens är ett tungt arbete. De personer som inom sina föreningar och företag arbetat för att få hem dessa möten till Uppsala, har visat på ett fantastiskt värdskap. De är viktiga ambassadörer för Uppsala som mötesstad och har en nyckelroll när det gäller att skapa fler möten i Uppsala.

Den 6 oktober vill vi visa vår uppskattning. arrangeras Ambassadörsmiddagen. Sedan 2005 en årlig tradition. Middagen arrangeras inom ramen för Uppsala Convention Bureau. Till denna middag inbjuds mötesarrangörer som varit aktiva under året. Värdskapet innehar Destination Uppsala och samarbetspartners i Uppsala Convention Bureau. Gästerna bjuds på middag med underhållning samt en prisutdelning genomförs. Årets middag arrangeras i Rikssalen på Uppsala slott och då ska vi fira Uppsalas framgångar, säger Anna Lindström.

*Statistiken som presenteras är framtagen av ICCA Association Database och bygger på möten som attraherar fler än 50 deltagare, organiseras regelbundet och roterar mellan minst tre länder. Med i 2010 års statistik finns 9 170 olika möten i världen som organiseras på regelbunden bas. På Uppsala Convention Bureaus webbplats hittar du hela listan av världskongresstäder och rankingen.

För mer information och kommentarer, kontakta:

anna.lindstrom@destinationuppsala.se
Marknadschef Affärsturism,

Destination Uppsala – Uppsala Convention Bureau
Tfn 018-727 48 34
www.uppsalaconventionbureau.se

Nina Svanberg

Nina.svanberg@ukk.se

Kongresschef,

Uppsala Konsert & Kongress

Tfn 018-727 90 21

www.ukk.se

Tia Eriksson

Tia.eriksson@slu.se

Konferenschef för SLU och Uppsala universitet

Akademikonferens

Tfn 018-67 10 66

www-conference.slu.se

Destination Uppsala AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination.