Agneta fick Langerhanska öar som stöttes bort

Agneta fick Langerhanska öar som stöttes bort

När Agneta var sju år och gick ner massor i vikt och drack mycket, skjutsade hennes föräldrar in henne akut till Akademiska sjukhuset i Uppsala, där hon blev inlagd direkt.
- Jag blev riktigt sjuk, säger Agneta.

Agneta Nordqvist, 60 år, fick sin diagnos, typ 1-diabetes, när hon var sju år. Med symtom som kraftig viktnedgång och törst förstod hennes föräldrar att något inte var som det skulle. På Akademiska sjukhuset i Uppsala fick hon diagnosen typ 1-diabetes och blev inlagd i tre veckor.
- Det var fasansfullt. På den tiden var besökstiderna bara två halvtimmar per dag, fortsätter Agneta.
När hon sedan var tillbaka hemma tog hennes föräldrar sprutor på henne. På den tiden tog man bara en spruta om dagen. Så innan Agneta gick till skolan fick hon en spruta.
Som sjuåring och ensam i skolan att ha diabetes var inte lätt för henne.
- Jag fick egna byttor med mat när matleveransen kom. Det kändes väldigt ensamt. Jag ville ju vara som alla andra.
Hon kommer ihåg att när det var julgransplundring, så var hennes mamma orolig.
- Jag såg paniken i mammas ögon, vad kunde hon hitta på istället för godispåsen. Det var ju helt förbjudet. Så jag kände mig mest till besvär. Jag har alltid skämts för min sjukdom.

Lynnigt blodsockervärde
År 2015 fick Agneta sin första insulinpump. I dag har hon en Omnipod och Dexcom G6.
- Jag är inte så nöjd med den, för den piper dygnet runt, när den vill starta upp pumpen igen och tjuter hela tiden, vilket är vansinnigt stressande, förklarar Agneta.
I och med att hon har ett lynnigt blodsockervärde så blir hon begränsad att röra på sig.
- Om jag har legat lite högt och ska gå ut och cykla, så funkar inte det, för att den pumpar in insulin. Den påverkas också på allt jag stoppar i mig. Och har jag varit ute och rört på mig så skriker den på natten. Och om jag tittar på läskiga filmer så får jag jättehögt blodsockervärde. Den styr och förstör. Jag litar helt enkelt inte på den.

När det gäller kosten så är hon medveten och äter nyttigt med bra och rena råvaror. Men mattiderna kan variera.
- Om jag vaknar på morgonen med högt blodsockervärde då väntar jag med frukost till det har lagt sig. Så det kan bli frukost mellan klockan sju och tio, beroende på hur mitt blodsocker ligger.
Hon märker även att när hon äter chips så är det svårare att reglera blodsockret.
- Det går bättre med godis än med chips. Och majsbrödet vid tacos är jag försiktig med, för man törs inte stoppa i sig för mycket insulin.

Fick nya Langerhanska öar
För nio år sedan var Agneta med i en studie från Washington och fick transplantera in Langerhanska öar.
- Jag bor i Boden numera och fick då flyga ner till Uppsala två gånger i veckan under ett års tid, berättar Agneta.
Hon hade då fått vänta i fyra år på en donator. Men tyvärr blev hon magsjuk i slutet på studien, då hennes kropp stötte ifrån sig öarna.
- I och med att jag blev magsjuk kunde inte öarna överleva, utan stöttes istället bort.
Efter att hon blev frisk så fick hon förfrågan om en ny transplantation.
- Men jag tackade nej, för det var väldigt slitsamt under studien. Jag tar hellre istället en ny bukspottskörtel.
Under åren har hon inte fått några komplikationer, men har hamnat i koma vid ett flertal tillfällen.
- Jag var åtta år första gången. Men då lyckades mamma få i mig något sött. Och innan sensorn hände det oftare, då jag ofta svimmade. Och även under mina två graviditeter. Men nu har sensorn räddat mitt liv, många gånger.

Hon märker också att får hon för högt blodsockervärde, runt 20, så mår hon dåligt och får ont i huvudet.
- Men mest orolig är jag när jag kommer att behöva läggas in på äldreboende, där finns det mycket okunskap. Tänk om jag inte får rätt mängd insulin i rätt tid, avslutar Agneta.
Men förhoppnings dröjer det många år till dess och kommer då att finnas ännu bättre pumpar än vad som finns i dag.

Tips till andra typ 1-diabetiker.
- Var restriktiv till råd på olika Facebook-grupper. Din sjukdom är unik. Ingen reagerar på samma sätt som du.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Privat