Anna samlar in pengar till diabetesforskningen genom att cykla genom Sverige

Anna samlar in pengar till diabetesforskningen genom att cykla genom Sverige

När Anna Friborgs bror fick typ 1-diabetes, ville hon bidra till insamling för sjukdomen. I och med att hennes cykelkompis Madde hade fått besked att hennes son också fått typ 1-diabetes bestämde de sig för att samla in pengar till forskningen.
- Vi sa ”Nu gör vi någonting åt saken”, säger Anna.
Vilket genererade i tre cykellopp genom Sverige med över 120 000 kronor till diabetesforskningen.

Anna Friborg, 48 år, överläkare i Varberg på Hallands sjukhus, är en cykelfantast sedan 2015.
- Efter att jag fött tre barn väldigt tätt, tittade jag mig i spegeln och gillade inte det jag såg. Jag tänkte att jag måste ta tag i min egen hälsa, och började cykla, fortsätter Anna.
Med Team Rynkeby cyklade Anna från Sverige till Paris. I samma cykellag deltog Madelene (Madde) Thomsen, som hon utvecklade en nära vänskap med. När Maddes son fick diagnosen typ 1-diabetes förra sommaren, 15 år gammal, samt att Annas bror även hade samma diagnos sedan tidigare, ville de tillsammans göra en insamling till förmån för forskningen.
- Först blev det en liten testrunda. Jag ville göra en vintercykling, så i december blev det Helsingborg till Göteborg via Kattegattleden, där vi fick in 15 000 kronor till Barndiabetesfonden.
Vintern därpå blev det en cykeltur från väst- till östkust, där de samlade in över 20 000 kronor.
- Vi vill samla in pengar till diabetesforskningen samt även bidra till ökad kunskap om sjukdomen.
Tredje utmaningen var virtuell i samarbete med företaget Etikhus.
- Företaget tävlade mot mig genom ett virtuellt cykelprogram om vem som kunde cykla upp snabbast på Mount Everest. Etikhus anställda turades om på en cykel medan Anna cyklade själv hela vägen upp. Etikhus vann och skänkte därför 8848 kronor till Diabetesforskningen. Flera andra Varbergsföretag bidrog också vilket genererade en insamling på en bra bit över 80 000 kronor.

Diabetes är en sjukdom som engagerar många
Cyklingen har blivit Annas grej, där hon satte fem världsrekord i somras på en så kallad ”Outdoor track”.
En månad senare deltog hon i det osupportade loppet ”Sverigetempot” som går från Riksgränsen till Smygehuk, en sträcka på 210 mil, på 149 timmar. En tid som räckte till bästa damtid.
När jag frågar henne vad nästa projekt blir svarar hon att ”just nu vilar jag”, men framtidsplaner med fler cykellopp finns så klart.
- Diabetes är en sjukdom som engagerar många, därför känns det oerhört meningsfullt att kunna bidra till diabetesforskningen. Jag vet att jag vill fortsätta att cykla och samla in pengar i framtiden.
Att typ 1-diabetes är en sjukdom som engagerar många har hon erfarenhet av när hennes lillebror fick sin diagnos.
- Gustaf var elva när han fick sin diagnos och jag var fjorton. Det blev en stor förändring i sättet att leva för hela familjen.

Svajigt blodsockervärde
I dag har Annas bror långtidsinsulinet Tresiba samt en Libre som underlättar för honom. Gustaf fick inte bara diabetes utan även diagnosen SLE, systemisk lupus erythematosus, en kronisk inflammatorisk sjukdom som hör till de reumatiska sjukdomarna. Utredningen pågick länge innan man slutligen kunde fastställa diagnosen.
- Han hade sönderstuckna fingrar där han inte hade någon känsel och har genom åren haft ett svängande blodsocker, mycket på grund av SLE, där kortisonet har varit en bidragande orsak till det.
Anna hoppas på fortsatt framgångsrik utveckling av diabetes behandling och nya kunskaper i framtiden.
- Jag hoppas att insamlingarna kan bidra till att fler läkarkollegor runt om i landet kan få det ekonomiska anslag de behöver för att genomföra sina värdefulla forskningsprojekt i jakten på att lösa Diabetesgåtan, avslutar Anna.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Andreas Thulin