Christina har levt med typ 1-diabetes i 48 år

Christina har levt med typ 1-diabetes i 48 år

När Christina var 21 år fick hon diagnosen typ 1-diabetes. Det var när hon noterade att hon drack mycket läsk under en tid som hon misstänkte att något inte var som det skulle.
- Jag satt då och körde spårvagn i Göteborg och var alltid törstig och hade alltid läsk stående i förarhytten. Jag drack och jag drack och drack under en månads tid, säger Christina.

Det var under midsommar 1976 när Christina L Holmen var i Karlskoga hos hennes mammas två mostrar, varav den ena hade diabetes, som det uppdagades att hon hade för högt blodsocker.
- Jag sprang på toaletten hela tiden. Mammas moster bad mig då att ta en urinsticka, som blev helt lila, fortsätter Christina.
När hon kom tillbaka hem till Göteborg så gick hon direkt till vårdcentralen, som sa att hon var tvungen att åka in till akuten.
- Jag åkte upp till akuten med en glasburk urin, och där sa de att ”du kan inte lämna in det här, det ska gå till ett labb” och jag blev så förbannad och arg så jag slängde glasburken i marken. Sen åkte jag till vårdcentralen och pratade med dem där. Där de sa att ”du måste upp till Sahlgrenska ögonaböj”.
Hon åkte då direkt till Sahlgrenska och la pappren på bordet och väntade på sin tur.
- När jag fick komma in så gav de mig dropp med insulin och sen blev jag kvar där i en vecka, tills jag kunde ta mina sprutor, trots min sprutskräck.
Hon har alltid tagit sprutor, förutom penna, med väntar nu på en tid för en kurs med pump.
- Men jag har ju min sensor på armen sedan två år tillbaka, så jag slipper i alla fall sticka mig i fingrarna. Det är mycket lättare och underlättar för mig. Tidigare hade jag penna med slang, men det var så jobbigt, så till slut gick jag över till sprutor igen.

Hamnat i koma under sina graviditeter
Under sina två graviditeter fick hon sänkt insulin.
- Jag var tvungen att hålla koll hela tiden. Under min första graviditet hamnade jag i koma sex gånger. Jag gick och la mig när det första barnet sov middag, och vaknade inte. Det gick så fort. Så det var jobbigt i sig. Min man började sitt jobb klockan sex och kom hem klockan två, vilket var räddningen. Han ringde då titt som tätt och gör det fortfarande för att kolla mig. Det har blivit en vana, berättar Christina.
Oftast sjunker hennes blodsocker på natten.
- Jag börjar då snarka, då min man vaknar och kollar min sensor och läser av den. Jag har fått åkt in akut under natten, men nu var det längesedan. Det var mest under graviditeterna. Totalt har jag fått åkt in nio gånger till akuten, men inte sedan pojkarna föddes. Men man är ändå rädd. Var ska jag vakna upp? Det är en ständig oro, som ligger i bakhuvudet.
Hon har inte haft några komplikationer förutom koagulerat blod i ögat.
- De tömde då ögat och fyllde på med koksaltlösning.
Efter ögonbehandlingen fick hon gula fläcken. Annars har det inte varit några komplikationer.

Men i nuläget så har hennes blodsockervärde varit för högt sedan nyår trots att hon inte har gjort några förändringar. Hennes HbA1c låg tidigare på 68 och i dag ligger det på 79.
- Jag håller på att få ner det och kollar det lite då och då under dagen, cirka åtta gånger. Jag ser när det sjunker, men det sjunker inte ända ner. Så jag vet inte vad jag gör för fel.

Fick sluta sitt jobb
När det uppdagades att hon hade diabetes så fick hon sluta sitt jobb som spårvagnsförare.
- Jag tyckte det var tråkigt att jag inte fick köra spårvagn längre, och fick istället byta jobb, förklarar Christina.
Men i dag är hon pensionär och försöker röra på sig lite.
- Jag är lat av naturen, men brukar passa grannens hund ibland. Så det är bara vissa dagar som jag är ute och går, så då kommer jag ut på en tur, annars blir det inte så ofta.

När det gäller kosten så är hon noga med sina tider gällande frukost, lunch och middag.
- Till frukost kan det bli ägg, smörgås med ost och osockrad nyponsoppa. Jag har märkt att det är lättare att svälja tabletter med nyponsoppa. Till lunch kan det bli varma koppen och sen äter vi middag på kvällen vid fem halv sex då det kan det bli köttfärssoppa med morötter, potatis, lite makaroner, köttfärs och krossade tomater. Jag tycker det är gott med soppa. Jag och min man lagar ofta mat tillsammans.

I nuläget har hon sin diabetes under kontroll förutom att hon inte får ordning på sitt blodsockervärde. I dag tar hon snabbverkande insulin tre till fyra gånger och långtidsinsulin en gång om dagen och justerar det genom att ta mer snabbverkande insulin när hennes blodsockervärde är för högt.
- I höstas bytte jag medicin som kanske kan vara orsaken till att jag inte får kontroll på mitt blodsocker, vilket jag ska ta upp med min läkare nästa gång, avslutar Christina.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Privat