D-vitamin minskar risken för typ 2-diabetes

D-vitamin minskar risken för typ 2-diabetes

Dagligt intag av D-vitamintillskott kan hjälpa till att förebygga typ 2-diabetes hos patienter som riskerar att utveckla den.

Mer än 374 miljoner vuxna världen över har prediabetes. Resultaten tyder på att ett billigt D-vitamintillskott kan fördröja utvecklingen av diabetes hos mer än 10 miljoner människor.

Riskminskningen var 15 %, med slutsatsen justerad för ålder, kön, kroppsmassaindex och andra faktorer. Det visar data från en metaanalys av tre randomiserade kliniska prövningar.

3.3 % av deltagarna hade en absolut minskning av risken under 3 år. Trenden höll i sig i en sekundär analys som uteslöt patienter som slutade ta experimentella antidiabetika drogterapi, utvecklat diabetes eller påbörjat viktminskningsmedicin.

Det visar sig att patienter som tog D-vitamintillskott hade 30 % större sannolikhet att återgå till normala glukosnivåer.

I alla tre studierna tog deltagarna 20,000 500 IE (4,000 mcg) kolekalciferol varje vecka, eller 100 XNUMX IE (XNUMX mcg) dagligen. Alla jämfördes med en matchad placebo.

Dr Malachy McKenna från University College Dublin och Dr Mary Flynn från Irish Food Safety Authority påpekar att alla tre försöken på egen hand fann en identisk minskning av risken för diabetes i samband med D-vitamintillskott, men de fristående originalstudierna var helt enkelt "underpowered” för att upptäcka effekten på diabetesprogression.

Även om ingen av metaanalyserna rapporterade en ökad risk för njursten, hyperkalcemi eller hyperkalciuri, eller någon annan risk, förklarade forskarna att det finns rimliga och acceptabla gränser för D-vitaminintaget som bör rådfrågas med lämplig behandlande läkare.

Det totala antalet deltagare i de tre studierna var 4,190 2,097, 2,093 61 fick D-vitamin och 44 29.5 fick placebo. Medelåldern är 1 år, 5.9 % är kvinnor. Medel-BMI var XNUMX och HbAXNUMXc var XNUMX vid baslinjen.

Under en medianuppföljning på 3 år, diagnostiserades 475 nya fall av diabetes bland de som tog D-vitamin jämfört med 524 i placebogrupperna. Minskningen av risken var mycket mer uttalad för dem som bibehöll högre 25-hydroxivitamin D-nivåer i serum.

Jämfört med de som bibehöll lägre serumnivåer under uppföljningen – fallande i intervallet 50 till 74 nmol/L (20 till 29 ng/mL) – de som bibehöll nivåerna på minst 125 nmol/L (≥50 ng/mL) hade en 76 % minskad risk för progression till diabetes (HR 0.24, 95 % CI 0.16-0.36). Detta översätts till en 3-årig absolut riskminskning på 18.1 % (95 % KI 11.7-24.6 %).

Referenser:
Anastassios G. Pittas, MD, MS. Vitamin D och risk för typ 2-diabetes hos personer med prediabetes. Annals of Internal Medicine – https://www.acpjournals.org/doi/abs/10.7326/M22-3018

Materialet är informativt och kan inte ersätta en läkares konsultation. Innan behandlingen påbörjas måste du konsultera en läkare.

Källa: The European Times
Foto: Ann Fogelberg